הזמנת מושבים לרכבת ברנינה אקספרס – מטיראנו לסנט מוריץ או כור (Chur)
רכבת ברנינה אקספרס (Bernina Express) היא לא עוד אמצעי תחבורה, אלא אחת החוויות הבלתי נשכחות שמטייל יכול לעבור בין איטליה לשוויץ. הנסיעה בה נחשבת לאחת מהיפות בעולם, והיא כוללת מסע עוצר נשימה שעובר בין קרחונים, אגמים טורקיז, פסגות מושלגות ועמקים ירוקים. הנוף מתחלף בכל כמה דקות והופך את הדרך עצמה לחוויה מרגשת לא פחות מהיעד.
אחת השאלות הנפוצות ביותר בקרב מטיילים המתכננים את נסיעתם היא איך מבצעים הזמנת מושבים. מדובר בשלב חשוב במיוחד, שכן הרכבת הזו אינה רגילה – היא תיירותית, מושבים בה מוגבלים, ובחודשי הקיץ ובחגים הם אוזלים לעיתים שבועות מראש. הבנת תהליך ההזמנה, סוגי המחלקות והמסלולים, ואפילו הצד שבו כדאי לשבת – כל אלה יקבעו אם החוויה שלכם תהיה פשוטה וטכנית או בלתי נשכחת באמת.
איך מתבצעת הזמנת מושבים ברכבת ברנינה אקספרס
כדי להבטיח מקום ברכבת ברנינה אקספרס, חובה להזמין מושב מראש. אפילו אם יש לכם כרטיס רכבת שוויצרי, כמו Swiss Travel Pass, עדיין לא תוכלו לעלות על הרכבת בלי הזמנת מושב שמור (Seat Reservation). ההזמנה נעשית בצורה נוחה מאוד אונליין – תהליך פשוט, אך חשוב להבין אותו נכון כדי להימנע מטעויות.
בעת ביצוע ההזמנה, תתבקשו לבחור את תחנת המוצא (לרוב טיראנו Tirano באיטליה) ואת תחנת היעד (סנט מוריץ St. Moritz או כור Chur). לאחר מכן תבחרו תאריך, שעה ומחלקת נסיעה. בחלק מהאתרים ניתן גם לבחור את צד הישיבה הרצוי – פריט קטן אך משמעותי שמשפיע על חוויית הנוף שלכם.
הדרך הקלה והאמינה ביותר לבצע את ההזמנה היא דרך האתר הרשמי של חברת הרכבות השוויצרית RhB, אך גם אתרים בינלאומיים אמינים כמו Headout מציעים ממשק נוח, לעיתים בעברית, עם אפשרות לשלם בכרטיס אשראי בינלאומי, לבחור תחנות ולקבל את הכרטיסים ישירות למייל או לנייד. היתרון הוא שהכול נעשה במקום אחד – גם כרטיס הנסיעה וגם הזמנת המושב – מה שחוסך הרבה בלבול.
המסלולים האפשריים להזמנה
ישנם שני מסלולים עיקריים שבהם ניתן להזמין מושבים לרכבת ברנינה אקספרס, וכל אחד מהם מציע חוויה ייחודית. המסלול הראשון הוא מטיראנו לסנט מוריץ. זהו המסלול הקלאסי, באורך של כשעתיים וחצי, אשר עובר דרך נופים מגוונים במיוחד – עמק פוסקיאבו (Val Poschiavo), מעבר ברנינה (Bernina Pass), אגם ביאנקו (Lago Bianco) ועוד. זהו המסלול הפופולרי ביותר, שכן הוא מאפשר ליהנות מכל נקודות השיא של המסלול מבלי להקדיש יום שלם.
המסלול השני, הארוך יותר, הוא מטיראנו לכור. מסלול זה נמשך כארבע שעות וחצי והוא למעשה המלא ביותר, הכולל את כל תחנות הביניים והמעברים המרשימים – ביניהם גשר לנדווסר (Landwasser Viaduct) האייקוני, שנחשב לאחד הגשרים המרשימים ביותר באירופה. זהו מסלול שמתאים במיוחד למי שרוצה לראות הכול – מהפסגות הגבוהות ועד לעמקים הירוקים של גרובנדן (Graubünden).
אם זמנכם מוגבל ואתם רוצים לשלב את הרכבת כחלק מיום טיול, המסלול הקצר עד סנט מוריץ יהיה מושלם. אם לעומת זאת אתם רוצים חוויה ארוכה, מעמיקה ורגועה יותר, המסלול עד כור הוא הבחירה הנכונה.
סוגי מושבים ומחלקות ברכבת ברנינה אקספרס
הרכבת מציעה שתי מחלקות ישיבה: מחלקה ראשונה ומחלקה שנייה. המחלקה הראשונה מיועדת למטיילים שמחפשים חוויה יוקרתית ורגועה יותר. היא כוללת מרווח רגליים גדול יותר, חלונות פנורמיים ענקיים שמגיעים עד התקרה, ושירות אדיב במיוחד. זהו פתרון מושלם לזוגות שמחפשים נסיעה רומנטית או למטיילים שמעוניינים ליהנות מהנוף במקסימום נוחות ושקט.
המחלקה השנייה מציעה גם היא חוויה מצוינת. החלונות בה זהים, הנוף כמובן אותו נוף, אך המרחב בין המושבים קטן יותר. היא אידיאלית למשפחות עם ילדים, לקבוצות חברים או לכל מי שרוצה ליהנות מהנסיעה בלי לשלם מחיר גבוה. הנוחות אמנם מעט פחות מפוארת, אבל התחושה של נסיעה באחת הרכבות היפות בעולם נשמרת במלואה.
שני סוגי המושבים דורשים הזמנה מראש, ובחלק מהמקרים ניתן לבחור בין מושבים זה מול זה או זה לצד זה. אם אתם מתכננים לצלם, כדאי לשבת בצד עם הנוף הפנורמי – בדרך כלל בצד ימין בנסיעה מטיראנו לסנט מוריץ.
באיזה צד של הרכבת הכי כדאי לשבת
אחד הפרטים הקטנים שעושים הבדל גדול הוא בחירת הצד של המושב. הנוף המרשים ביותר במסלול מטיראנו לסנט מוריץ נמצא בצד ימין של הרכבת. הנוסעים בצד זה רואים את המעברים ההרריים, האגמים והגשרים המפורסמים במלוא תפארתם. אם אתם נוסעים בכיוון ההפוך, מסנט מוריץ לטיראנו, אז הצד השמאלי יספק לכם את אותו מראה עוצר נשימה.
למרות שנראה פרט טכני בלבד, בחירת צד הישיבה יכולה להשפיע משמעותית על איכות התמונות ועל חוויית המסע הכוללת. אם אתם מזמינים דרך אתר שמאפשר לבחור מושב לפי כיוון הנסיעה, העדיפו לבחור את הצד הדרומי – הוא זה שצופה אל הנוף.
נוסעים ותיקים מספרים שהשעות המושלמות ביותר לצילום הן בין תשע בבוקר לשתיים בצהריים, כשהשמש שוטפת את העמקים באור רך והנוף מקבל עומק וצבע.
מתי וכיצד כדאי להזמין מושבים
הביקוש לרכבת ברנינה אקספרס עצום, במיוחד בין מאי לספטמבר. בעונת הקיץ, רוב המקומות מתמלאים כמה שבועות מראש. לכן, ההמלצה היא לבצע את ההזמנה לפחות חודש לפני מועד הנסיעה. מי שממתין לרגע האחרון עלול לגלות שכל המקומות במחלקה הרצויה כבר תפוסים.
בחורף לעומת זאת, העומס קטן יותר אך הנסיעה מקבלת אופי קסום – השלג מכסה את פסגות ההרים, האגמים קפואים, והנוף נראה כמו גלויה חיה. בעונה זו אפשר לעיתים להזמין גם כמה ימים לפני, אך גם אז עדיף לא לדחות את ההזמנה כדי להבטיח מקום.
אם אתם מתכננים את המסלול כחלק מטיול גדול בשוויץ, מומלץ לתכנן מראש את יום הנסיעה ולשלב אותו בין לינות באזורים כמו לוגאנו (Lugano), דאבוס (Davos) או לנדקווארט (Landquart). כך תוכלו להגיע רגועים בבוקר ולעלות על הרכבת בלי לחץ.
עלויות והבדלים בין כרטיסים להזמנת מושבים
רבים מתבלבלים בין כרטיס נסיעה להזמנת מושב. חשוב להבין שמדובר בשני דברים נפרדים. כרטיס הנסיעה הוא בעצם הזכות שלכם להשתמש בקו הרכבת, אך הוא אינו מבטיח לכם מקום שמור. הזמנת המושב לעומת זאת היא שמקנה לכם מושב מסומן על רכבת ברנינה אקספרס.
מחיר ההזמנה למושב נע בין 20 ל-30 פרנק שוויצרי לאדם, בהתאם לעונה ולמחלקה. המחיר הזה הוא בנוסף למחיר כרטיס הנסיעה עצמו. מטיילים המחזיקים בכרטיס Swiss Travel Pass או Eurail Pass אינם פטורים מהזמנת מושב – הם אמנם אינם צריכים לשלם על הנסיעה עצמה, אך כן חייבים לשלם עבור ההזמנה.
ההזמנה מתבצעת בתשלום מאובטח באינטרנט, וניתן לשלם בכרטיס אשראי, PayPal או באמצעים בינלאומיים אחרים. הכרטיסים נשלחים ישירות למייל, כך שאין צורך להדפיסם – מספיק להציגם בסמארטפון בפני הכרטיסן.
טיפים חשובים להבטחת חוויה מושלמת
בחירת השעה הנכונה לנסיעה יכולה להשפיע על כל החוויה. נסיעה מוקדמת בבוקר מאפשרת ליהנות מהנוף כשהאוויר צלול והמסילה פחות עמוסה. אם אתם מתכננים לצלם, האור בשעות אלה מושלם.
כדאי להגיע לתחנה לפחות חצי שעה לפני היציאה. למרות שהתחנות מסודרות וברורות, הן עלולות להיות עמוסות בתיירים, בעיקר בטיראנו. מומלץ לוודא מראש על איזה רציף עוצרת הרכבת ולוודא שהכרטיסים זמינים בטלפון.
אם אתם נוסעים בחורף, חשוב להביא מעיל חם ומשקפי שמש. אור השמש המוחזר מהשלג חזק במיוחד. בקיץ מומלץ להביא בקבוק מים ונשנושים – יש קרון שירותים ברכבת, אך אין דוכן מזון.
מה קורה אם הרכבת מלאה או שאין מקומות זמינים
אם גיליתם שכל המושבים ברכבת ברנינה אקספרס תפוסים, קיימת אלטרנטיבה מצוינת: הרכבת האזורית של קו ברנינה. היא נוסעת באותו מסלול בדיוק, רק ללא מושבים פנורמיים וללא צורך בהזמנה מראש. הנוף כמעט זהה, והעלות נמוכה יותר. זה פתרון נהדר למי שלא הצליח להזמין מקום או למי שמטייל באופן ספונטני.
חשוב לדעת שגם ברכבת האזורית ניתן לרדת בתחנות ביניים, לצלם ולהמשיך ברכבת הבאה – גמישות שאין בברנינה אקספרס הרשמית. כך אפשר להפוך את היום כולו למסלול טיול רגוע ועצמאי.
אם בכל זאת החלטתם להישאר עם האופציה הרשמית, מומלץ לבדוק שוב מדי יום באתר ההזמנות. לעיתים קרובות יש ביטולים של הרגע האחרון, במיוחד במזג אוויר לא צפוי.
משך הנסיעה ומה לצפות בדרך
הנסיעה מטיראנו לסנט מוריץ נמשכת כשעתיים וחצי, ואילו הנסיעה המלאה עד כור אורכת כארבע שעות וחצי. למרות הזמן הארוך, רוב המטיילים מעידים שהדרך עוברת מהר מדי – כל פנייה חושפת נוף חדש ומפתיע.
לאורך המסלול הרכבת מטפסת מגובה של כ-400 מטרים בטיראנו לגובה של מעל 2,200 מטרים במעבר ברנינה, לפני שהיא יורדת שוב לעמק של סנט מוריץ. זה שינוי גובה חד, אך כמעט ולא מורגש בזכות הנסיעה החלקה והאיטית.
במהלך הדרך תעברו על פני גשרים ומנהרות שמהווים פלא הנדסי של ממש, חלקם בני יותר ממאה שנה. החוויה כולה מתוארת לעיתים קרובות כ"טיול בנוף ציורי שחי ונושם מול העיניים".
מה כוללת חוויית הנסיעה ברכבת ברנינה אקספרס
מעבר לנוף עוצר הנשימה, חוויית הנסיעה עצמה היא חלק בלתי נפרד מהקסם של רכבת ברנינה אקספרס. הרכבת שקטה במיוחד, והקרונות מצוידים במערכת אקוסטית מתקדמת שמונעת רעש חיצוני כמעט לחלוטין. בזמן הנסיעה תישמעו קריינות עדינה באנגלית, גרמנית ואיטלקית שמסבירה על הנקודות המרכזיות בדרך – אך היא אינה מפריעה לשלווה ולנוף שנשקף מהחלונות הענקיים.
החלונות הפנורמיים מספקים תחושת "צלילה לתוך הנוף", וזו אחת הסיבות שהנסיעה הזו נחשבת לאחת החוויות המצולמות ביותר בשוויץ. הנוסעים מדווחים על תחושה כמעט מדיטטיבית – במיוחד כשנוסעים בשקט בין הפסגות המושלגות ועמקי הירוק העמוק. גם השירות בקרונות אדיב במיוחד, והכרטיסנים דואגים לוודא שהכול תקין ושנוסעים עם חיוך.
תחנות ביניים שכדאי להכיר – חוויות בדרך
אחד היתרונות הגדולים בנסיעה ברכבת ברנינה אקספרס הוא האפשרות לרדת בתחנות ביניים ולגלות מקומות שפחות מוכרים לתיירים. התחנה בעיירה אלפ גרום (Alp Grüm) נחשבת לעצירה המפורסמת ביותר, ונמצאת בגובה של יותר מ־2,000 מטר מעל פני הים. משם נשקף נוף מדהים לעמק פוסקיאבו ולאגם פאלו (Lago Palü), ולעיתים אף ניתן לראות יעלים מטיילים סמוך למסילה.
תחנה נוספת שכדאי לשקול היא פונטרזינה (Pontresina), עיירה ציורית שנמצאת כ־10 דקות נסיעה מסנט מוריץ. רבים בוחרים לרדת שם לטיול קצר ולעלות על הרכבת הבאה בהמשך היום. בעונות הקיץ, חלק מהתחנות מציעות שבילי הליכה קצרים שמתחברים ישירות למסלול הרכבת, כך שניתן לשלב בין נסיעה לבין טיול רגלי בטבע האלפיני.
הצצה להיסטוריה של רכבת ברנינה אקספרס
רכבת ברנינה אקספרס אינה רק חוויית נוף – היא גם הישג הנדסי יוצא דופן. המסילה הוקמה בתחילת המאה ה־20, בין השנים 1906 ל־1910, והיא נחשבת לאחת ממסילות ההרים הקשות ביותר לבנייה באירופה. העובדה שהיא נבנתה כמעט ללא שימוש במנהרות ארוכות, אלא בסיבובים תלולים ובגשרים גבוהים, הפכה אותה לסמל של אומץ הנדסי.
ב־2008 הכריז ארגון אונסק"ו על מסלול ברנינה כחלק ממורשת התרבות העולמית, בזכות השילוב הייחודי של נוף טבעי והנדסה אנושית. עד היום הרכבת נוסעת באותה מסילה היסטורית, אך עם קרונות מודרניים המצוידים בטכנולוגיות חדשות. התחושה היא של מסע בזמן – מצד אחד היסטוריה חיה, ומצד שני נוחות של המאה ה־21.
חוויות לפי עונות השנה – איך משתנה הנוף והחוויה
הנוף בברנינה אקספרס משתנה באופן דרמטי בהתאם לעונה. בקיץ, ההרים ירוקים, האגמים נוצצים באור השמש, והמסלול מלא בפריחה צבעונית. בחורף, הכל מתכסה בלבן בוהק, והרכבת נראית כאילו היא חוצה גלויה חיה. רבים טוענים שהחוויה בחורף אפילו עוצמתית יותר, במיוחד כשעוברים מעל גשרים ענקיים שמוקפים בקרח ובשלג.
באביב הנסיעה רומנטית במיוחד, כאשר השלגים מתחילים להפשיר ומפלים קטנים נראים מכל עבר. בסתיו הנוף מקבל גוונים זהובים וכתומים שמעניקים אווירה חמימה ושונה. בכל עונה כדאי לבדוק את שעות האור – בקיץ מומלץ לצאת מוקדם בבוקר, ואילו בחורף עדיף לנסוע סביב השעה 10:00 כדי ליהנות מהשמש הגבוהה.
אפשרויות המשך אחרי סנט מוריץ או כור
אחרי הירידה מהרכבת, ניתן להמשיך את המסע בקלות ליעדים נוספים בשוויץ ובאיטליה. מסנט מוריץ ניתן להמשיך ברכבת או באוטובוס לדאבוס (Davos), ציריך (Zurich), או לוגאנו (Lugano). התחנות המרכזיות מחוברות היטב לרשת התחבורה השוויצרית, והמעבר ביניהן פשוט ומהיר.
מי שבוחר לסיים בכור, יכול לשלב את המסע עם טיול בעיירות הסמוכות, כמו פוסקאו (Thusis) ולנדקווארט (Landquart), או להמשיך ברכבת ישירות לציריך או ל-Lucerne. חלק מהמטיילים מנצלים את היום כדי להמשיך צפונה לאזור האגמים או דרומה לכיוון איטליה – אפשרויות ההמשך כמעט אינסופיות, מה שהופך את ברנינה אקספרס לנקודת מעבר מושלמת בין שתי תרבויות ונופים שונים.
