מה רואים בדרך ואיפה עוצרים? הקרחונים, האגמים והפסגות המרשימות של רכבת ברנינה

מה רואים בדרך ואיפה עוצרים? הקרחונים, האגמים והפסגות המרשימות של רכבת ברנינה

מה רואים בדרך ואיפה עוצרים? הקרחונים, האגמים והפסגות המרשימות של רכבת ברנינה

עזרה עם תכנון המסלול בברנינה אקספרס?

מה רואים בדרך ואיפה עוצרים? הקרחונים, האגמים והפסגות המרשימות של רכבת ברנינה

מה רואים בדרך ואיפה עוצרים? הקרחונים, האגמים והפסגות המרשימות של רכבת ברנינה

הנסיעה ברכבת ברנינה אקספרס (Bernina Express) אינה רק מעבר מנקודה גאוגרפית אחת לאחרת – היא תנועה מתמדת בין עולמות. כבר מהרגע שהרכבת האדומה עוזבת את רציף טיראנו (Tirano), מתגבשת תחושה שהקרונות אינם נוסעים לאורך מסילה רגילה, אלא גולשים על קו דק בין מציאות לחלום.
הנוף שנפתח מול העיניים משתנה בתדירות שהופכת כל קילומטר לעלילה חדשה: עמקים ירוקים, נחלים כחולים, כפרים איטלקיים קטנים, ומעליהם פסגות אלפיניות שמלוות את המסע כמו צללים של הרים עתיקים.

ככל שהרכבת מטפסת לגובה, הטבע הולך ומקצין – צבעים מתחלפים, מרקמים משתנים ותצורות קרקע מספרות את ההיסטוריה הגאולוגית של האזור. ההרגשה היא של התקדמות בשכבות זמן: מן התרבות האנושית של העמקים ועד מרחבים קפואים שלא השתנו מאות ואלפי שנים.

Powered by GetYourGuide

העלייה הראשונה – בין גשר ברוזיו (Brusio) לעמק פוסקיאבו (Poschiavo)

העלייה הדרמטית מתחילה מיד לאחר היציאה מטיראנו. זוהי עלייה הנדסית יוצאת דופן, שבנויה על סדרה של פיתולים, מסילות מעגליות וגשרים מעוצבים כך שהרכבת תוכל לטפס מבלי להזדקק למערכת גלגלי שיניים.

אחד הסמלים המוכרים ביותר בשלב זה הוא גשר ברוזיו העגול (Brusio Circular Viaduct). המבנה המרהיב מאפשר לרכבת לבצע פנייה מלאה של 360 מעלות על גבי קשתות אבן, תוך ירידה או עלייה הדרגתית. מהמבט בקרון מתקבלת תחושת ריחוף מעל העמק, כאילו הקרון מתעגל סביב עצמו.

לאחר חציית הגשר הרכבת נכנסת בהדרגה לאזור שהופך ירוק יותר ויותר. עצי אשוח גבוהים, בקתות עץ כפריות ומדרונות מיוערים יוצרים תחושה של מעבר לעולם צפוני וקר יותר. כאן מתחילה החשיפה הראשונה לעוצמתו של עמק פוסקיאבו (Val Poschiavo) – אזור שנוצר במשך אלפי שנים על ידי תנועת קרחונים, שהותירו אחריהם מדרונות חלקים ומדרגות טבעיות.

הנוף בעמק הוא תוצאה של שילוב בין פעילות גאולוגית לבין תנאי אקלים קיצוניים. בחורף הכול מתכסה בשכבת שלג עבה שהופכת את ההרים לרכסים לבנים חלקים, ובקיץ צצים מחדש כתמים ירוקים שמתפשטים במעלה ההר.

אגם פוסקיאבו (Lago di Poschiavo) – מראה טורקיזי בין יערות עתיקים

כאשר הרכבת נוסעת לאורך אגם פוסקיאבו (Lago di Poschiavo), הנוסעים נחשפים לאחד המקומות הדרמטיים ביותר במסלול. האגם נוצר בתקופה הקרחונית, ומייו הצלולים מקבלים את צבעם הטורקיזי מחלקיקי סלע זעירים שמגיעים מזרימת מי הפשרת הקרחונים בסביבה.

לצד האגם מתנשאים מדרונות תלולים, חלקם מכוסים יערות מחטניים וחלקם חשופים, מה שמאפשר לזהות שכבות סלעיות שנחרצו במרוצת הזמן. ההשתקפות של ההרים על פני המים יוצרת אשליה של עומק אינסופי, ובימי בהירות האגם הופך למראה טבעית מושלמת.

לרכבת יש מסילה קרובה מאוד לקו המים, ובכמה נקודות נדמה כאילו הקרונות גולשים ממש על פניו. זוהי סצנה כמעט קולנועית – במיוחד כשהרוח נוגעת במים ומייצרת גלים קטנים שמפרקים את ההשתקפות למרקם צבעוני.

העלייה למעבר ברנינה (Bernina Pass) – הלב הפועם של המסע

ככל שהרכבת ממשיכה לטפס, הנוף משתנה באופן קיצוני. היערות הולכים ונסוגים, הצמחייה נמוכה יותר, והסלעים מופיעים במכתשים חשופים שמזכירים אזורים קרים במיוחד. זהו שלב שבו מורגשת היטב הירידה בטמפרטורה, והשמיים מקבלים גוון בהיר ונקי – תוצאה של האוויר הדליל בגובה של מעל 2,000 מטר.

מעבר ברנינה (מעל 2,253 מטר) הוא אחד המעברים הגבוהים באירופה שבהם פועלת רכבת רגילה ללא גלגלי שיניים. הסביבה כאן נראית כמעין מרחב ארקטי – אגם קפוא, קרחונים מרוחקים, פסגות מושלגות וסלעים בהירים שנפערו תוך כדי תהליכים גאולוגיים של מיליוני שנים.

העלייה למעבר אינה רק שינוי נופי – היא גם מסע אל תוך הגאולוגיה של האלפים. השכבות הסלעיות שמופיעות לאורך הדרך נוצרו כאשר יבשות התנגשו, וכאשר הקרחונים כרסמו את ההרים ויצרו עמקים עמוקים.

אגם ביאנקו (Lago Bianco) – לבן שמחליף צבעים

האגם המרהיב ביותר באזור הוא אגם ביאנקו (Lago Bianco). שמו – "הלבן" – מגיע מהמרקם החלבּי של המים, שנוצר בשל המשקעים הקרחוניים המרחפים בהם.

בחורף האגם הופך לרצועה קפואה עצומה, בדרך כלל מכוסה שלג, עד שלא ניתן להבחין היכן מסתיים האגם ומתחיל ההר. בקיץ הוא מקבל גוון בהיר של טורקיז-חלבי, מה שיוצר ניגוד חד בין הכחול לגווני האפור של הסלעים.
כששמש חזקה מכה במים, הם נראים כמעט זוהרים, תופעה שנוצרת מהשתברות האור בחלקיקי הקרח הדקיקים שמגיעים מהפשרת קרחונים.

לצד האגם עובר קיר מורנה עתיק – עדות לפעילות הקרחונית שיצרה את האזור. המורנה היא ערימת סלעים, אבנים וחצץ שקרחון דחף במהלך תנועתו.

אגמים נוספים באזור – לגאלב (Lej Alv) והאגם השחור (Lej Nair)

קצת מעל לאגם ביאנקו נמצאים שני אגמים נוספים – שונים לחלוטין בצבעם ובמרקמם.
אגם לגאלב (Lej Alv) בעל מים בהירים, בעוד האגם השחור (Lej Nair) מציג צבע עמוק וכהה שנובע מהרכב המינרלים בקרקעיתו.
שילוב האגמים בנוף יוצר תחושה של שלושה מראות טבע שונים בתוך טווח קצר של מסילה.

הנוסעים מקבלים הצצה נדירה לעולם קרחוני שהשתנה רק מעט במשך אלפי שנים. סלעי הגרניט האפורים שסובבים את האגמים מציגים סימנים ברורים של חריצת קרחונים – עדות לתקופה שבה כל האזור היה מכוסה קרח בעובי של מאות מטרים.

קרחון מורטרהש (Morteratsch Glacier) – מפגש עם ענק קפוא

אחד מרגעי השיא במסע הוא המראה של קרחון מורטרהש (Morteratsch Glacier), אחד הקרחונים הגדולים והמוכרים בשוויץ.
הקרחון נפרש כ"נהר קרח" רחב, שמתחיל בין פסגות גבוהות ויורד אל העמק. כשהרכבת מתקרבת לאזור, ניתן לראות בבירור את העומק, הסדקים והטקסטורה המורכבת של הקרח.

הקרחון הוא תוצאה של אלפי שנות הצטברות של משקעי שלג שהודקו לשכבות עבות. מדי שנה הוא משתנה מעט – נסוג בקיץ, מתעבה בחורף – אך מבט אליו תמיד מעניק תחושה של מפגש עם כוח טבע קדום.
בימים בהירים הקרחון מתגלה בגוונים של לבן, כחול ואפור, וההשתברות של האור בקרח מעניקה לו זוהר פנימי שנראה כמעט חי.

תחנת אלפ גרום (Alp Grüm) – מרפסת הצפייה של האלפים

תחנת אלפ גרום (Alp Grüm) נחשבת לאחת מנקודות העצירה המפורסמות ביותר במסלול – לא רק בשל גובהה אלא בשל נקודת התצפית הרחבה שלה.
כאן נפתח לעיני הנוסעים נוף שמאגד את כל האלמנטים של המסע: אגם פוסקיאבו במרחק, מדרונות ירוקים עמוקים, ומעליהם קיר סלע שחור שמזכיר את כוחו של ההר.

התחנה עצמה בנויה מאבן מקומית ומשתלבת בנוף כמו חלק ממנו. גם בימים קרים מאוד, הרוח באזור מעניקה תחושת חיות וחדות שמאפיינות רק מקומות בגובה כזה.
זהו מקום שבו אפשר להבין את הפרופורציה – כמה רחוק טיפסה הרכבת, וכמה משתנה הנוף בין כל חלק במסלול.

הירידה לכיוון אזור אנגדין (Engadin) – מעבר חד בין עולמות

לאחר חציית האזור הקרחוני, הרכבת מתחילה לרדת בהדרגה לתוך עולם אחר. הפסגות נעלמות אל מאחורי הקרון, השטח נעשה רך יותר, והצבע הירוק חוזר לשלוט בנוף.
הירידה לעמק אנגדין (Engadin Valley) מדגישה את דרמה המעבר בין שתי מערכות אקולוגיות שונות לחלוטין – האחת קרה ומינימליסטית, השנייה חמה יותר ועתירת חיים.

כל שינוי בנוף מספר סיפור גאולוגי אחר: הנהרות שמופיעים לפתע, השדות הרחבים, הכפרים השקטים. זהו מסע שמדגים כיצד ההרים מעצבים את החיים סביבם וכיצד הזמן חורט צורות שונות בכל שכבת סלע.

ההגעה לסנט מוריץ (St. Moritz) – סיום אלגנטי במסע המרהיב

המסע מסתיים בעיירה סנט מוריץ (St. Moritz), פנינה אלפינית המונחת לצד אגם בעל יופי ייחודי משל עצמו.
לפני הכניסה לתחנה, הרכבת חולפת לאורך אגם סנט מוריץ (Lake St. Moritz), שבבקרים רבים מציג שכבת קרח דקה או ערפל נמוך שעולה מן המים.

העיירה עצמה מוקפת הרים, ומחזה זה משלים בצורה מושלמת את המסע האלפיני שהחל בטיראנו החמימה והגיע עד לאזור הקרחונים הגבוהים. זהו סיום טבעי למהלך הנופי שנפרש לאורך המסלול – תזכורת לכך שכל קטע בדרך היה חלק ממערך גאוגרפי ומתוכנן היטב של הטבע והאדם.

התפתחות הנוף הקרחוני לאורך המסלול – שכבות הזמן שנחשפות תוך כדי תנועה

אחד האלמנטים המרשימים ביותר במסע ברכבת ברנינה אקספרס (Bernina Express) הוא היכולת לראות תהליכים גאולוגיים בני מיליוני שנים כאילו הם מתרחשים ממש כאן ועכשיו. באזורי הגובה ניתן לצפות בשכבות סלע שנדחסו זו על גבי זו במהלך התנגשות הלוחות הטקטוניים. הסדקים, הקימוטים והמרקמים השונים הם עדויות שקטות אך עוצמתיות לכוחות טבע אדירים שפעלו כאן לאורך הזמן.

ככל שהרכבת מטפסת, מופיעים רכסי סלע שנחרצו על ידי קרחונים קדומים. חלק מהחריצים הללו הם ישרים וחלקם גליים, בהתאם לכיוון זרימת הקרחון ולמידת הלחץ שהופעל עליו. החתכים הגאולוגיים חשופים במדרונות, ומאפשרים הצצה נדירה אל מבנה ההר מבפנים.
ברגעים מסוימים הקרונות עוברים לצד מורנות קרחוניות – ערימות של אבנים וחצץ שנדחקו על ידי קרחונים מתקדמים. אלו נראות כקירות טבעיים ארוכים, ומבליטות את תנועת הקרח בעבר ואת אופיו הדינמי של האזור.

המעבר בין אזורי אקלים – שינוי דרמטי בתחושת הסביבה

אחד המאפיינים הייחודיים של המסע הוא הקצב המהיר שבו משתנה האקלים המקומי. בתחילת הדרך שורר אקלים ים-תיכוני עדין – עצי דקל, כרמים ואוויר חמים. אך עם העלייה בגובה, האקלים הופך הררי, קריר ויבש יותר, עד שמגיעים לאזור המזכיר טונדרות קרות שאופייניות לאזורים קוטביים.

השינוי הזה אינו רק טמפרטורי – אלא גם ביולוגי. בין טיראנו (Tirano) לעמק פוסקיאבו (Poschiavo), ניתן לראות יערות נשירים. אך ככל שהגובה עולה, העצים הופכים למחטניים, ועד שמגיעים למעבר ברנינה, כמעט ואין עצים כלל – רק צמחייה נמוכה המותאמת לתנאים קשים.
בחורף המעבר קיצוני עוד יותר: אזורים של שדות פורחים בקיץ הופכים לשטחים מושלגים עצומים. הרכבת נראית לעיתים כאילו היא חוצה ים של שלג, והנוף הלבן משתרע עד לאופק.

המסילה כפס יצור – סיפור ההנדסה שמחבר בין ההרים

לצד הטבע העצום, אחד ההיבטים המרתקים במסלול הוא ההבנה שהמסילה עצמה היא מפעל הנדסי מורכב, שתוכנן כך שיתמזג בהרמוניה עם הנוף. העובדה שהרכבת אינה משתמשת בגלגלי שיניים, גם בעת טיפוס לגבהים מרשימים, מחייבת זוויות מדויקות, גשרים מעגליים ופתרונות יצירתיים.

בין המבנים הבולטים, מלבד גשר ברוזיו (Brusio Circular Viaduct), ישנם גשרים ארוכים החוצים עמקים עמוקים. חלקם בנויים מאבן מקומית, כך שהם משתלבים בנוף כאילו היו שם הרבה לפני הגעת האדם. אחרים עשויים פלדה ויוצרים קווים נקיים ואלגנטיים על רקע ההרים.
המנהרות הקצרות שנחצבו בסלע פותחות חלונות טבעיים לנוף ומעניקות רמז לעומק ההר. כל מעבר דרך מנהרה קצרה מלווה ביציאה פתאומית אל מרחבים עצומים, אפקט דרמטי שמוסיף עניין למסע.

נופים עונתיים – כיצד משתנה המסלול במהלך השנה

המסלול משתנה בצורה דרמטית בין עונה לעונה, מה שהופך כל נסיעה לחוויה שונה לחלוטין. בקיץ הנופים ירוקים ובוהקים, האגמים חופשיים מקרח ולרוב צלולים, ורוח קלה נושבת בין ההרים. זהו זמן שבו הקרחון מורטרהש (Morteratsch Glacier) נראה בבירור, ומציג גווני כחול-אפור עמוקים.

בספטמבר ובאוקטובר מופיע עולם צבעוני: עלי עצים מצהיבים כתומים ואדומים מתמזגים עם הכחול של האגמים והאפור של הסלעים. זוהי אחת התקופות הדרמטיות ביותר במסלול, שבה כל עיקול מהווה הפתעה חדשה.
בחורף האזור הופך לטריטוריה לבנה ושקטה, הקרחונים והאגמים כמעט מתמזגים, והמסלול כולו נראה כמו יצירה מונוכרומטית של טבע טהור. קטעים מסוימים יוצרים אשליה שהרכבת מרחפת מעל שלג, בזכות הגשרים הגבוהים והנוף הפתוח.

קרבה לפסגות – נקודות שבהן ההר כמעט נוגע בקרון

ישנם אזורים במסלול שבהם הרכבת עוברת כל כך קרוב למדרונות הרריים, עד שמתקבלת תחושה של מגע ישיר בין הטבע לקרון. חלק מהמדרונות הם קירות סלע חשופים שנוצרו כתוצאה מהתקררות מגמטית, אחרים הם שכבות מורנה קרחונית.

פעמים רבות, עם התקרבות הרכבת לפסגות, ניתן לראות סימני סדקים ושברים גאולוגיים שמעידים על פעילות קרחונים בעבר. בחורף הם מכוסים שלג, אך בקיץ נחשפים דפוסים ברורים של לחץ ושחיקה.
האיזורים הקרובים לפסגות מספקים חוויה כמעט אינטימית – ניתן להבחין בפרטים זעירים כמו גושי קרח שנותרו על סלעים מוצלים, או נקודות ירוקות קטנות של צמחי אלפיני שמצליחים לשרוד בתנאי קור קיצוניים.

הנוף המשתנה עם כיוון הנסיעה – הבדלים עדינים בין העלייה והירידה

המסע ברכבת ברנינה אקספרס אינו סימטרי. הנוף הנראה מהקרון בעת העלייה מטיראנו (Tirano) שונה מאוד מהנוף הנחשף כאשר מגיעים לכיוון סנט מוריץ (St. Moritz).

בדרך מעלה, תשומת הלב מתמקדת בעיקר במעבר מהעמקים הירוקים אל עולם הקרחונים. הנוסעים מתבוננים למעלה – אל ההרים, אל הגשרים שמעליהם ואל קווי המסילה שנראים מרחפים מעל העמקים.
לעומת זאת, בזמן הירידה, העיניים מופנות מטה – אל עמקים עמוקים, מפלים קטנים שמופיעים בין הסלעים, קווי מים שמשרטטים את הנוף, וכן כפרים אלפיניים קטנים המסתתרים בין המדרונות.
הבדל זה יוצר תחושה ששתי נסיעות על אותו קו הן למעשה שתי חוויות נפרדות, שכל אחת מהן מדגישה צד אחר של הנוף האלפיני.

סיום – מסע לאורך קו הזמן של ההרים

רכבת ברנינה אקספרס אינה רק מסלול. היא מפגש בין טבע קדום, יצירת אנוש, גאולוגיה פעילה ומרחבים שמשתנים בהתאם לעונות.
הקרחונים מספרים על עבר בן אלפי שנים, האגמים חושפים דינמיקה טבעית שלא נפסקת, והפסגות מציגות עוצמה שאינה מוכרת במסלולי רכבת אחרים.

זהו מסע שלא משאיר את הנוסעים אדישים – מסע שמתכתב עם תחושת גודל, עומק ושינוי מתמיד, ומעניק מבט נדיר אל אחד האזורים הדרמטיים ביותר באירופה.

לחזור למשהו ספציפי?
 
Powered by GetYourGuide
error: Content is protected !!