חוויית Bernina Express – מסע קסום בין טיראנו לסנט מוריץ ברכבת האדומה
יש רגעים בטיול שלא שוכחים לעולם. אחד מהם הוא הרגע שבו הרכבת האדומה של ברנינה אקספרס (Bernina Express) יוצאת מהתחנה הקטנה בעיירה טיראנו (Tirano), חולפת על פני גשרים תלולים, אגמים קרחוניים ונופים אלפיניים שנראים כאילו צוירו ביד אומן. זה לא עוד אמצעי תחבורה – זו חוויה עוצרת נשימה, מסע איטי ומלא הוד דרך הרי האלפים השווייצריים, שמספר את סיפורו של אחד מקווי הרכבת המרשימים ביותר בעולם.
מהי רכבת ברנינה אקספרס ולמה היא כל כך מיוחדת
הרכבת Bernina Express מופעלת על ידי חברת הרטיש (Rhaetian Railway) ועוברת בין העיירה טיראנו שבצפון איטליה לעיירת הנופש האלפינית סנט מוריץ (St. Moritz) שבשוויץ.
הנסיעה אורכת כשעתיים וחצי בלבד, אך במהלכן עוברים יותר מ-55 מנהרות, 190 גשרים וקטעי מסילה שנראים בלתי אפשריים להנדסה אנושית – כולל המעגל האייקוני של Brusio, אחד מהמבנים הידועים בעולם הרכבות.
המסלול נכלל ברשימת אתרי המורשת העולמית של אונסק"ו, בזכות השילוב בין הנוף הטבעי והעבודה ההנדסית המרהיבה. זוהי הדרך הטבעית ביותר להרגיש את האלפים מקרוב – בלי מאמץ, בלי נהיגה, ועם נוף שנשאר בזיכרון שנים.
התחלה באיטליה – הקסם של טיראנו (Tirano)
טיראנו, עיירה איטלקית קטנה על גבול שוויץ, היא נקודת המוצא הקלאסית של המסע. כדאי להגיע מוקדם, לשוטט בסמטאות האבן, לבקר בקתדרלת סנטוארי של מגדלת השלום (Santuario della Madonna di Tirano) ולשתות קפה איטלקי לפני העלייה לרכבת.
תחנת ברנינה נמצאת במרחק של צעדים בודדים מתחנת הרכבת האיטלקית – כך שהמעבר בין המדינות מתרחש באופן סמלי, אך כמעט בלתי מורגש.
טיפ בלעדי: מי שמעוניין במקומות חלון מושלמים לצילום – כדאי להזמין מראש את המושבים בצד ימין של הרכבת (כשנוסעים מטיראנו לסנט מוריץ). הנוף משם עוצר נשימה במיוחד במקטע הראשון של העלייה לאלפים.
הדרך לא נשארת רגועה – היא הופכת לחוויה של שינוי גבהים
אחת החוויות הבולטות בברנינה אקספרס היא השינוי הדרמטי בגבהים. מתחילים בעמק פוסקיאבו (Val Poschiavo) בגובה של כ-400 מטר מעל פני הים, ומגיעים עד מעבר ברנינה (Bernina Pass) בגובה 2,253 מטרים.
המעבר הזה הוא מהגבוהים באירופה שעדיין פועל כל השנה, והרכבת מטפסת אליו בזווית שאי אפשר לתאר אלא כנס. למרות זאת, הנוסעים כמעט לא מרגישים בשיפוע בזכות מערכת הנעה ייחודית – הישג הנדסי שהופך את המסע לנעים וזורם.
עצירות בדרך – רגעים שאסור לפספס
הברנינה אקספרס עצמה אינה רכבת "יורדים-עולים", אבל מי שמתכנן נכון יכול לשלב עצירות קצרות בדרך.
התחנות המומלצות ביותר הן:
- אלפ גרום (Alp Grüm) – תצפית עוצרת נשימה על עמק פוסקיאבו ואגם Palü.
- אוספיציו ברנינה (Ospizio Bernina) – הנקודה הגבוהה ביותר במסלול, מוקפת קרחונים ואגמים קפואים.
- פונטראסינה (Pontresina) – עיירה ציורית השוכנת סמוך לסנט מוריץ, בסיס מעולה לטיולים רגליים או לינה באווירה הררית.
אם רוצים לשלב את העצירות האלו, מומלץ להזמין כרטיס רגיל של חברת הרכבות השווייצרית ולא כרטיס סגור של ברנינה אקספרס – כך תוכלו לרדת ולעלות באותה הדרך (בדומה למודל hop-on hop-off).
סיום המסע – הקסם האלגנטי של סנט מוריץ (St. Moritz)
סנט מוריץ היא לא רק יעד סיום – היא חלק מהחוויה. העיר האלפינית האלגנטית הזו נחשבת לביתם של העשירים והמפורסמים, אך גם של נופי אגם ומרבדים לבנים שמזכירים גלויה מושלמת.
מומלץ לטייל לאורך האגם, לשתות שוקו חם באחד מבתי הקפה הוותיקים או להיכנס לבוטיקים האלפיים שבמרכז העיירה.
טיפ סודי למבקרים בחורף: אם מגיעים כשאגם סנט מוריץ קפוא, תמצאו שם לעיתים מסלולי סקי חוצים, מרוצי סוסים על הקרח ואפילו תצוגות רכב נדירות. הנוף שנשקף מהרכבת כאשר היא מתקרבת לעיירה – פשוט עוצר נשימה.
עונות מומלצות לנסיעה
הרכבת פועלת כל השנה, אך הנוף משתנה דרמטית בין העונות:
- חורף – שלג, אגמים קפואים ונופים לבנים עד האופק. חוויה שמזכירה עולם אגדות.
- אביב – שילוב מרגש של קרחונים נמסים ועמקים ירוקים.
- קיץ – מזג אוויר נעים, שמיים בהירים ונגישות מלאה לעצירות בדרך.
- סתיו – צבעי שלכת מרהיבים באזורים הגבוהים, מומלץ במיוחד לצלמים.
עצה חשובה: בתקופות שיא (קיץ ודצמבר-פברואר), חובה להזמין מקום מראש. בנסיעות ספונטניות קשה למצוא מקום פנוי ליד החלון.
כרטיסים, מחלקות וטיפים להזמנה
ישנם כמה סוגי כרטיסים לרכבת ברנינה אקספרס – כרטיס רגיל, כרטיס הלוך חזור, וכרטיסים משולבים הכוללים גם נסיעה באוטובוס ברנינה אקספרס בין טיראנו ללוגאנו (Lugano).
ההבדלים בין המחלקות אינם גדולים, אך מחלקה ראשונה מעניקה חלונות גדולים יותר ונוחות מושבים משופרת.
מומלץ להזמין דרך האתר הרשמי של חברת הרכבות השווייצרית או באמצעות חברות טיולים אמינות כגון Viator, שמציעות גם חבילות משולבות עם הדרכה ותחבורה חזרה.
טיפ בלעדי: אם אתם רוצים לשלב גם את דאבוס (Davos) או לנדקווארט (Landquart) במסע, ניתן להזמין כרטיס גמיש ולבצע את המסלול הפוך – מסנט מוריץ לטיראנו, כולל לינה באמצע הדרך.
צילום, חלונות ונופים – איך להוציא את המיטב מהחוויה
הברנינה אקספרס מציעה קרונות עם חלונות פנורמיים – מושלמים לצילום, אך חשוב לדעת שהזכוכית מעט משקפת. מי שרוצה תמונות "נקיות" יכול לצלם מהחלונות הנפתחים ברכבות הרגילות על אותו הקו (העוברות באותו מסלול בדיוק, אך ללא מושבים שמורים).
צילום מומלץ במיוחד בגשר ברוסיו (Brusio Circular Viaduct) – שם הרכבת מבצעת סיבוב מלא של 360 מעלות לעיני הנוסעים.
כדאי להכין מצלמה מראש ברגע שהקריין מודיע על הגשר, זה קורה כחמש דקות אחרי היציאה מטיראנו.
חוויית נסיעה לזוגות ולמשפחות
זוגות נהנים מהרומנטיקה של הנוף, מהשקט ומהקצב האיטי שמאפשר לדבר, לצלם ולשתף רגעים קסומים יחד.
משפחות עם ילדים מגלות שהרכבת עצמה היא האטרקציה – אין צורך להסביר, רק להביט מהחלון ולהתרגש.
בנסיעות עם ילדים קטנים מומלץ להביא חטיפים ומשחקים שקטים, אך לרוב הם נשארים מרותקים לנוף. אין מסכים בעולם שיכולים להתחרות באגמים הטורקיזיים ובפסגות המושלגות שנראות מהחלון.
ההיסטוריה של רכבת ברנינה – מפלא הנדסי לחלום אלפיני
הרעיון להקים מסילה שתחבר את העמקים של פוסקיאבו (Val Poschiavo) עם הרי האנגדין (Engadin) נולד בתחילת המאה ה-20, כשמהנדסים שאפו לאפשר מעבר קבוע בין איטליה לשוויץ גם בחורף הקשה. העבודה החלה בשנת 1906 ונמשכה כארבע שנים בלבד – הישג יוצא דופן בהתחשב בתנאי השטח הקשים והגובה הרב.
באותה תקופה נעשה שימוש בטכנולוגיות חדשניות, כמו מערכת חשמלית מלאה (במקום קיטור) ושיפועים חדים ללא מסילות שיניים, מה שהפך את רכבת ברנינה לאחת הראשונות בעולם שיכלה לטפס לגבהים קיצוניים באופן חלק.
המסילה נחנכה רשמית ב-1910 ומאז כמעט לא השתנתה. היא שרדה מלחמות, שלגים עזים ואפילו מגפות, והיום היא נחשבת לא רק לאמצעי תחבורה אלא לסמל תרבותי של דיוק שווייצרי ושל חיבור בין עמים, תרבויות ונופים.
מאחורי הקלעים – איך מתמודדים עם מזג האוויר הקיצוני
הנסיעה בברנינה אקספרס חוצה אזורים שבהם החורף עשוי להביא שלג בעומק של שני מטרים ויותר. כדי לאפשר פעילות רציפה, חברת הרכבות מפעילה מערך תחזוקה מיוחד הכולל רכבות ניקוי שלג, ציוד חימום למסילות ומנהרות בטון שמגנות על קטעים רגישים.
הנהגים עצמם עוברים הכשרות מיוחדות לנהיגה בתנאי ראות נמוכה, ושליטה מדויקת במהירות כדי לשמור על יציבות הרכבת גם בעליות הקשות ביותר.
בעונות מעבר, צוותים בודקים מדי יום את מצב הקרחונים הסמוכים, כמו קרחון מורטרטש (Morteratsch Glacier), כדי לוודא שאין סכנה של מפולות. כל זה מתרחש מאחורי הקלעים, בזמן שהנוסעים פשוט נהנים מהנוף – וזה אולי סוד הקסם של החוויה.
ההבדלים בין רכבת ברנינה לרכבות נוף אחרות בשוויץ
שוויץ ידועה ברכבות הנוף שלה – מהגליישר אקספרס (Glacier Express) ועד גולדן פס (Golden Pass) – אך הברנינה נחשבת ה"פראית" והאותנטית מכולן. בעוד שהגליישר אקספרס מתמקד בנופים קלאסיים ובנוחות גבוהה, ברנינה אקספרס שמה דגש על חיבור לטבע במלוא עוצמתו.
המסלול עובר במקומות שאין בהם כמעט יישובים, ובחלקים מסוימים אפילו אין קליטה סלולרית – חוויה נדירה בעידן המודרני.
יתרון נוסף הוא הגיוון: אפשר לשלב יום אחד בלבד של רכבת עם חופשה באיטליה או בשוויץ, בלי להקדיש לכך שבוע שלם. זהו אחד המסעות הקצרים בעולם שמעניקים תחושה של הרפתקה אמיתית, כולל מעבר גבול רשמי – בלי להרגיש בכלל שחצית מדינה.
טעימה מהמטבח המקומי לאורך המסלול
אחד הסודות שפחות מוכרים למטיילים הוא הקולינריה שמסתתרת בתחנות הקטנות בדרך. בתחנת אלפ גרום (Alp Grüm), לדוגמה, יש מסעדה אלפינית קטנה המשקיפה על קרחון Palü ומגישה ריזוטו חם עם גבינת גראובונדן מקומית – מושלם ביום קר.
בעמק פוסקיאבו האיטלקי תמצאו מאפים מתוקים שנקראים "טורטות די פרוטה" (Torta di Frutta) ושוקו חם סמיך במיוחד, עשוי שוקולד אמיתי מהרי לומברדיה.
מי שממשיך לסנט מוריץ יכול להיכנס לבית הקפה הקלאסי Hanselmann שפועל מאז 1894, ולנסות את עוגת האגוזים השוויצרית המקורית. החיבור בין טעמים איטלקיים לאלפיניים הוא חלק מהקסם של המסע.
נסיעה בעונות מיוחדות – חוויות נדירות למטיילים מנוסים
מעבר לעונות הרגילות, יש מועדים ייחודיים שבהם המסע הופך יוצא דופן. באפריל, למשל, ניתן לראות את פסגות ההרים מכוסות שלג בזמן שבעמקים כבר פורחים פרחי האביב.
באוקטובר, צבעי השלכת לאורך המסלול – במיוחד באזור Pontresina – יוצרים תצוגת צבעים כמעט סוריאליסטית.
בחורף מתקיימות נסיעות מיוחדות הכוללות עצירה לתצפית לילית על הקרחונים תחת אור ירח, חוויה שרק מקומיים ומטיילים מושבעים מכירים. אם מזמינים מקום חודשים מראש, ניתן לשבת בקרון תצפית ייעודי שמואר באופן עדין בלבד כדי לשמור על אפקט טבעי של הנוף.
טיפים מתקדמים לצילום מקצועי במסלול
צלמים מנוסים יודעים שהאור באלפים משתנה במהירות – לכן כדאי להצטייד בעדשות רחבות ובפילטר מקטב (Polarizer) להפחתת השתקפות.
הצילום המושלם של גשר ברוסיו (Brusio Circular Viaduct) מושג אם מצלמים דווקא מחוץ לקרון, מהתחנה הסמוכה או ממגרש החניה שמתחת לגשר.
באגם פלו (Lago Palü), הצבעים משתנים בהתאם לשעה ביום: בבוקר המים טורקיז רך, בצהריים הם הופכים כחולים עמוקים, ובערב משתקפת השמש על הקרחון שמאחור – זהו רגע שמומלץ לצלם במצלמה אמיתית, לא רק בטלפון.
סיכום – המסע שכל מטייל חייב לחוות פעם אחת
ברנינה אקספרס (Bernina Express) היא לא רק רכבת – זו חוויה שמגלמת בתוכה את כל מה שקסום בשוויץ ובאלפים: דיוק, טבע, שלווה ויופי שאין לו מתחרים.
בין אם אתם זוג רומנטי, משפחה עם ילדים או פשוט חובבי נופים – המסע הזה יגרום לכם להבין למה כל מי שחווה אותו פעם אחת, חוזר אליו שוב.
זהו מסע איטי בלב האלפים – אבל ההתרגשות? עולה על כל מהירות.
