כמה רכבות ברנינה יוצאות ביום ואיך נקבעים לוחות הזמנים

כמה רכבות ברנינה יוצאות ביום ואיך נקבעים לוחות הזמנים

כמה רכבות ברנינה יוצאות ביום ואיך נקבעים לוחות הזמנים

עזרה עם תכנון המסלול בברנינה אקספרס?

כמה רכבות ברנינה יוצאות ביום ואיך נקבעים לוחות הזמנים

כמה רכבות ברנינה יוצאות ביום ומה באמת מגדיר את לוחות הזמנים של Bernina Express

ההחלטה כמה רכבות ברנינה יוצאות בכל יום אינה נקבעת באופן שרירותי. היא תוצר של שילוב מורכב בין עומסי תיירות, תנאי מזג אוויר, זמינות קרונות, תנועת רכבות רגילה של רשת ה־Rhb, ויכולת התמרון במסילה ההררית הצרה והחד־נתיבית. מסילת ברנינה היא מסילה ייחודית בעלת מגבלות תפעוליות מובהקות: חלק גדול ממנה מוגדר כמקטע שבו רק רכבת אחת יכולה לנוע בכל פעם בין שתי תחנות מסוימות, ולכן כל תוספת תנועה חייבת להתחשב בזמן פינוי המקטע. נתון זה משפיע ישירות על מספר הרכבות שניתן לשלב במהלך היום.

Powered by GetYourGuide

הקשר בין המסלול ההררי ובין תדירות הרכבות

המסלול בין טיראנו (Tirano) לבין סנט מוריץ (St. Moritz) כולל פיתולים חדים, גבהים משמעותיים ושינויי טופוגרפיה קיצוניים. במקטעים רבים, בעיקר סביב אגם ביאנקו (Lago Bianco), אזור ברנינה דיאבולצה (Bernina Diavolezza) והגשר המפורסם בלנדווסר (Landwasser), קיימות מגבלות מהירות מחייבות. המהירות המקסימלית המתאפשרת במסלול, בצירוף זמני עצירה בתחנות החובה, מכתיבות את משך הנסיעה הכולל – וזה מה שמגביל את מספר הרכבות שניתן להפעיל ביום.

כיצד חברת RhB קובעת את לוח הזמנים השנתי

חברת RhB פועלת במתכונת תכנון דו־שלבית: לוח זמנים שנתי בסיסי, ועריכת התאמות לפי עונות השנה. בכל דצמבר מתפרסם לו״ז שנתי חדש לכל רכבות הקו, לרבות ברנינה אקספרס. בתוך הלוח הזה יש חלונות קבועים שבהם הרשת ההררית מבצעת עבודות תחזוקה – חיזוק קטעי מסילה, בדיקות לחשמל עילי, והסרת שלגים כבדים. חלונות אלו מצמצמים את האפשרות להוסיף רכבות נוספות ובהתאם מכתיבים את המספר היומי.

המספר היומי הסטנדרטי של רכבות ברנינה

במרבית חודשי השנה פועלות ארבע רכבות ברנינה אקספרס ביום – שתי רכבות בכל כיוון. לרוב מדובר בשתי יציאות מטיראנו ושתי יציאות מסנט מוריץ. אלו הן הרכבות המלאות עם הקרונות הפנורמיים הרשמיים. בנוסף, יש רכבות מקומיות של RhB הנוסעות על אותו קו ומציעות חוויית נסיעה דומה מבחינה נופית, אך אינן נחשבות חלק מברנינה אקספרס הרשמית. הן משמשות בעיקר לחיזוק הביקוש.

ההבדל בין רכבות ברנינה לפנורמיות לבין הרכבות המקומיות

הקרונות הפנורמיים של ברנינה אקספרס דורשים תיאום תפעולי שונה מזה של הרכבות המקומיות. הקרונות הגדולים והכבדים יותר מתאימים למהירויות ספציפיות ולשיפועים מסוימים. מאחר שכמות הקרונות מוגבלת, מספר הרכבות הפנורמיות מוגבל בהתאם. הרכבות המקומיות פועלות בתדירות גבוהה יותר ומסייעות לתנועה לאורך היום, אך אינן נלקחות בחשבון במספר המוצהר של ברנינה אקספרס.

תדירות ברנינה בקיץ – העונה שבה הכול מתרחב

בקיץ הביקוש לרכבת ברנינה מגיע לשיא. התקופה שבין יוני לספטמבר מוגדרת על ידי החברה כעונת העומס הרשמית. בתקופה זו לעיתים משולבת רכבת נוספת בכל כיוון, מה שמעלה את מספר הרכבות הרשמית לשלוש יציאות מטיראנו ושלוש יציאות מסנט מוריץ ביום. ההרחבה הזו אפשרית רק בימים שבהם עומס מזג האוויר מאפשר תנועת רכבות צפופה יותר. בחלק מימי אוגוסט, בעיקר בסופי שבוע, מופעלות לעיתים יציאות מיוחדות בשעות מוקדמות יותר מהממוצע.

השפעת שעות האור על מספר הרכבות בקיץ

אחד הנתונים הקריטיים בקביעת לו״ז הקיץ הוא אורך שעות האור. מאחר שמקטעים רבים במסלול נחשבים לנופים ייחודיים שלא רוצים לפספסם בחשיכה, החברה משתדלת לתאם את המסלול כך שרובו יתקיים באור מלא. משום כך, בקיץ אפשר להגדיל תדירות בזכות מסלול ארוך יותר של אור השמש ויכולת לפנות מסילות בשעות מוקדמות יותר.

הקיץ כעונת צילום רשמית – וכיצד זה משפיע על הלו״ז

בחודשים יולי ואוגוסט, הלו״ז מותאם למאות הצלמים שמגיעים לתפוס את הגשר בלנדווסר ואת אזור אקווה ביאנקה בשמש הגבוהה. החברה מודעת לכך וממקמת את הרכבות בשעות אופטימליות שמפחיתות את ההצללה על קירות הסלע. שיקול זה, שאינו מופיע בשום פרסום רשמי, משפיע על שעת היציאה של רכבת אחת לפחות בכל יום.

תדירות ברנינה בחורף – הצמצום הטבעי

החורף מביא איתו תנאי שלג, רוחות וקרח שמחייבים צמצום תנועת רכבות במסילה. בהתאם לכך, בין דצמבר למרץ יוצאות בדרך כלל שתי רכבות ביום בכל כיוון בלבד – אחת בבוקר ואחת בשעות הצהריים. ההפחתה נובעת מהצורך לאפשר לרכבות התחזוקה לפנות שלג ולהפריח קרח לפני כניסת הרכבת הפנורמית. מאחר שהמסילה צרה והגישה לכלי תחזוקה מוגבלת, כל רכבת נוספת עלולה לפגוע בבטיחות.

השלכות מזג האוויר על הפעלת הרכבות בחורף

בימים שבהם מפלס השלג גבוה במיוחד באזורי ברנינה פס (Bernina Pass), החברה נאלצת לעיתים לעכב או לשנות את מועד היציאה. ישנם ימים שבהם הרכבת מוקדמת מעט כדי להימנע ממשבי רוח חזקים שמופיעים אחר הצהריים. בנוסף, מסלול זה כולל מקטעים שבהם הצטברות שלג על הקווים של החשמל העילי מחייבת עצירה לצורך ניקוי. כל אלה מגבילים את לוחות הזמנים ויוצרים תדירות נמוכה יותר.

תדירות באביב – תקופת מעבר קריטית

באביב המסילה עוברת מהתכווצות חורף להרחבת קיץ. זוהי עונה שבה מספר הרכבות הרשמי עומד על שתיים עד שלוש רכבות ביום בכל כיוון. בחודשים אפריל ומאי מתקיימות לעיתים עבודות תיקון במסילה לאחר חורף ארוך. תדירות זו משתנה בהתאם להיקף התחזוקה: אם העונה הייתה שלגית במיוחד, ייתכן שיימנעו זמנית מהרצת רכבת שלישית.

מרכיבים ייחודיים המשפיעים על לו״ז האביב

חלק מהתחנות לאורך הקו זקוקות לניקוי מסיבי לקראת פתיחת עונת התיירות. גם אלה מהווים מרכיב המשפיע על לו״ז הרכבות. ככל שמסיימים עבודות מוקדם יותר, ניתן להרחיב את התדירות.

תדירות בסתיו – התקופה היציבה ביותר

הסתיו נחשב לעונה היציבה ביותר מבחינת לוחות הזמנים. בימים אלה יש בדרך כלל שתי רכבות קבועות בכל כיוון, ולעיתים רכבת שלישית חיזוקית בימי שבת. מזג האוויר צלול, עומסי התיירות יורדים מעט, והמערכת פועלת בצורה אחידה. זוהי העונה שבה החברה מבצעת בחינה מדויקת של הביקוש לקראת לו״ז השנה הבאה.

הקשר בין עומסי התיירות בסתיו לבין עריכת הלו״ז לשנה הבאה

החודשים ספטמבר-אוקטובר הם תקופה שבה נאספים נתוני הביקוש לשנה הבאה. כמה נוסעים בכל רכבת, באילו תחנות יש עומסים, מהן שעות הפעילות המבוקשות ביותר. נתונים אלה מהווים בסיס אמיתי לקביעת מספר הרכבות לשנה הבאה. זוהי גם תקופה שבה לעיתים מגדילים את התדירות בניסוי נקודתי כדי לבדוק היתכנות רחבה יותר.

איך נקבעות שעות היציאה המדויקות בכל יום

שעות היציאה נקבעות באמצעות מערכת תזמון מתוחכמת של RhB. המערכת מחשבת מרווחי זמן בין רכבת אחת לשנייה לפי משך הנסיעה המלא, זמן פינוי המסילה, מצב מזג האוויר, תחזוקה בשטח והימנעות מהצטלבות עם רכבות אחרות ברשת הרכבות של גרובנדן. כדי למנוע עיכובים ממושכים, מרווח הזמן בין יציאה ליציאה עומד בדרך כלל על 2 עד 2.5 שעות בקיץ, ו־3 עד 3.5 שעות בחורף.

המשמעות של תחנות מפתח בקביעת הלו״ז

תחנות כמו פונטראסינה (Pontresina), ברנינה דיאבולצה (Bernina Diavolezza) ולגאלב (Lagalb) הן תחנות מפתח שבהן מתבצע תיאום תנועות רכבות. במקטעים אלה מתחלפות רכבות באמצעות מסילות כפולות קצרות, מה שמאפשר שתי רכבות לעבור אחת מול השנייה. מספר התחנות הללו מגביל את האפשרות להוסיף רכבות לאורך היום.

למה התדירות אינה זהה בשני הכיוונים

למרות שהמסלול זהה, יש ימים שבהם מספר הרכבות מטיראנו לסנט מוריץ אינו זהה למספר הרכבות בכיוון ההפוך. הדבר נובע מאילוצי תחזוקה בצד אחד של המסילה, וכן ממשכי זמן שונים לפינוי שלג באזור צד אחד של המעבר. כמו כן, חלק מהתיירים נוסעים כיוון אחד בלבד עם אוטובוס המשך, מה שיוצר התאמת תדירות שונה לשני הכיוונים.

מה קורה כאשר יש ביקוש יתר לרכבות ברנינה

בימי עומס קיצוניים, בעיקר באוגוסט ובתקופת חג המולד, החברה מפעילה רכבות חיזוק מיוחדות עם קרונות רגילים שאינם פנורמיים. רכבות אלו אינן משווקות כ־Bernina Express, אך הן מאפשרות הגדלת קיבולת. מאחר שהן אינן פנורמיות, לא כל התיירים בוחרים בהן – אך הן מסייעות לשמירה על לו״ז אחיד.

תפקידה של תחזוקה בהגבלת מספר הרכבות

אחד הגורמים המשמעותיים ביותר בקביעת מספר הרכבות הוא תדירות עבודות התחזוקה. המסילה ההררית דורשת ניקוי קרח, חיזוק תשתיות ועבודות בקווי חשמל. פעולות אלו מתבצעות לרוב בשעות בהן לא נעות רכבות נוסעים. ככל שכמות השלג גדולה יותר, חלון התחזוקה מתארך – והתדירות של הרכבות הרשמית מצטמצמת.

כיצד נקבעות שעות העצירה בתחנות בדרך

רכבת ברנינה אינה עוצרת בכל תחנה באופן אחיד. עצירות בתחנות כמו אוזפיץ (Ospizio Bernina) תלויות בתנאי השטח ובמזג האוויר. במקרים של רוח חזקה או שלג עז, הרכבת תבצע עצירה קצרה יותר כדי למנוע הצטברות קור. עובדה זו משפיעה על הלו״ז הכללי ולכן מגבילה את האפשרות לשלב רכבת נוספת.

הקשר בין תנועת רכבות אחרות ברשת לבין התדירות היומית

רשת RhB מפעילה קווים נוספים שמתחברים למסילת ברנינה. רכבות המגיעות מ־דאבוס (Davos), קלוסטרס (Klosters), פיליסור (Filisur) ותחנות נוספות חולקות את אותם מסילות קישור. לכן, כדי למנוע עומס על המסילה העוברת בפיליסור, יש צורך לפזר את זמני הרכבות לאורך היום.

למה הרכבת חייבת לצאת בשעות מדויקות בלבד

קביעת הלו״ז מבוססת על מסילות הרריות שבהן רמת הדיוק היא קריטית. איחור של 12 דקות ברכבת אחת עלול להביא לביטול של מעבר רכבת נוספת במסילה הצרה. לכן, החברה אינה יכולה להוסיף רכבות מעבר למספר המדוד כשהמסילה לא מאפשרת זאת מבחינה הנדסית.

סיכום כללי של מספר הרכבות בכל עונה

בקיץ: בין 4 ל־6 יציאות רשמיות (פנורמיות + הרחבות).
בחורף: 2 יציאות קבועות בכל כיוון.
אביב וסתיו: 2-3 יציאות, בהתאם למזג האוויר ותחזוקה.

שאלות נפוצות על תדירות רכבות ברנינה ולוחות הזמנים

לוחות הזמנים של רכבת ברנינה מתעדכנים אחת לשנה בחודש דצמבר, אך בפועל הם עוברים התאמות קלות לאורך העונות בהתאם לתנאי מזג האוויר ולביקוש. לכן, מומלץ לעיין בלוח הזמנים הרשמי לפחות שבועיים לפני הנסיעה, ובמיוחד אם נוסעים בחורף. בתקופות של עומס תיירות, כמו יולי-אוגוסט ודצמבר-ינואר, השינויים בלו״ז יכולים להתרחש גם בטווח של ימים ספורים בלבד. במקרים שבהם מתוכננות עבודות תחזוקה במסילה, החברה לעיתים משחררת עדכון מיוחד היכול להשפיע על שעת היציאה, על משך הנסיעה או על מספר הרכבות הפועלות באותו יום. בדיקה מראש מבטיחה הפתעה מינימלית והיערכות נכונה יותר למסלול.

במקרים נדירים בלבד הרכבת מתבטלת לחלוטין, אך עיכובים ושינויים בשעת היציאה הם תופעה אפשרית – בעיקר בחורף. במספר מקטעים לאורך המעבר של ברנינה פס (Bernina Pass), גובה השלג עשוי להשפיע על קווי החשמל העיליים ועל זמני פינוי המסילה. כאשר השלג מגיע לגובה קריטי, צוותי תחזוקה פועלים לפני יציאת הרכבת כדי לוודא שהמסלול בטוח. לעיתים פעולה זו מחייבת דחייה של יציאה מתוכננת. בקיץ, לעומת זאת, רק אירועים חריגים כמו מפולות סלעים או עבודות חירום מהווים סיבה לשינויים בלו״ז.

כן. בתקופות שיא התיירות, בעיקר באוגוסט, החברה מפעילה רכבות חיזוק שאינן מוגדרות רשמית כקרונות פנורמיים, אך הן מאפשרות להגדיל את נפח הנוסעים. למרות זאת, מספר הרכבות הפנורמיות אינו משתנה בצורה חופשית, משום שהמסילה מוגבלת מבחינת קיבולת. כאשר הביקוש גבוה במיוחד, החברה מעדיפה לתזמן רכבות בשעות מדויקות יותר כדי לאפשר מעבר חלק בין מקטעי המסילה הצרים ולהימנע מהצטברות רכבות במוקדי מעבר מרכזיים.

הסיבה העיקרית נעוצה בהתאמות תחזוקה הנדרשות בצד אחד של המסילה. לעיתים פינוי שלג בצד אחד של המעבר לוקח זמן רב יותר, ולכן הרכבת בצד זה יוצאת מעט מאוחר או בתדירות מצומצמת יותר. בנוסף, חלק מהתיירים מבצעים מסלול חד־כיווני בלבד ומשלבים בהמשך אוטובוס או רכבת ליעד אחר, מה שמשפיע על מאזן הביקוש בכל כיוון ויוצר תדירות שונה בשני הצדדים של המסלול.

לאורך כל ימות השנה פועלות רכבות מקומיות של RhB הנוסעות באותו מסלול בין טיראנו לסנט מוריץ. אלו אינן בעלות חלונות פנורמיים כמו ברנינה אקספרס, אך הן מציעות חוויה דומה מבחינת הנופים והתחנות. רכבות אלו נחשבות גמישות יותר מבחינת לו״ז, ובדרך כלל יש להן תדירות גבוהה מזו של הרכבת הפנורמית הרשמית. הן מהוות פתרון מצוין בימים שבהם אין מקומות פנויים, או כאשר רוצים לנסוע בשעות אחרות שאינן תואמות לרכבות ברנינה.

באופן מפתיע – כן. החברה מתחשבת בזוויות צילום ובאיכות התאורה בנקודות מפתח כמו גשר לנדווסר (Landwasser Viaduct). בעונת הקיץ, כאשר שעות האור ארוכות, הלו״ז מותאם כך שהרכבת עוברת במקטעים מסוימים בזמנים שבהם התאורה אידיאלית עבור צלמים. בעונות מעבר הלו״ז נבנה לפי חלונות תאורה קצרים יותר, מה שמגביל את מספר הרכבות האפשריות.

בשעות הבוקר המוקדמות ובשעות אחר הצהריים המאוחרות קיימים לעיתים ערפילים באזורים גבוהים כמו אוזפיץ (Ospizio Bernina). לעומת זאת, שעות הצהריים בדרך כלל מציעות ראות טובה ויציבה יותר, במיוחד מעל אגם ביאנקו (Lago Bianco). בקיץ, הרכבת שמתחילה באמצע הבוקר נחשבת לרוב לאידיאלית, משום שהיא מספקת גם תאורה מצוינת בנקודות התצפית וגם מזג אוויר יציב. בחורף, יציאת הבוקר נחשבת לבטוחה יותר מבחינת רוחות ושלג.

בימי שבת ובחלק מימי ראשון בעונת הקיץ, קיימת נטייה להפעיל רכבת חיזוקית נוספת בהתאם לעומס. בימי חול, התדירות לרוב קבועה וללא שינוי. בעונות מעבר, בעיקר בסתיו, ימי שבת משמשים לבחינת השפעת עומס התיירות על התאמת הלו״ז לשנה הבאה. לכן לעיתים נצפה שינוי נקודתי המופיע רק בסופי השבוע.

משך הנסיעה המקורי עומד על כשעתיים ורבע עד שעתיים וחצי, אך בפועל בחורף יתכנו הארכות קלות של 5-12 דקות בגלל מזג אוויר ואתגרי פינוי שלג. משך הנסיעה עצמו אינו משתנה בצורה משמעותית לאורך השנה, אך זמני העצירה בתחנות מסוימות מתכווצים או מתארכים על פי תנאי שטח, מה שעשוי להשפיע במעט על שעת ההגעה לתחנה הסופית.

הדיוק נחשב גבוה מאוד יחסית למסילות הרריות. רוב הרכבות יוצאות תוך טווח של שתיים עד שלוש דקות מהשעה הרשמית. הסטייה המשמעותית מתרחשת בעיקר בעקבות אירועי מזג אוויר או עומסים לא צפויים במסילה. מערכת התזמון ההררית דואגת למרווחי ביטחון בין רכבת אחת לשנייה, ולכן הלו״ז נשמר בקפדנות כדי למנוע הצטלבויות בעייתיות במסילות הפיקוד.

כן. נסיעות מוקדמות בבוקר נוטות להיות שקטות יותר, גם בעונת הקיץ. נסיעות הצהריים הן המבוקשות ביותר ורמת העומס בהן גבוהה, מה שיכול להשפיע על אווירת הקרון. בחורף, לעומת זאת, נסיעות הצהריים הן העדיפות, הן מבחינת תאורה והן מבחינת יציבות מזג האוויר. לוחות הזמנים תוכננו כך שיתאימו לדפוסי התיירות, אך העומס משתנה בהתאם לשעה.

לחזור למשהו ספציפי?
 
Powered by GetYourGuide
error: Content is protected !!