מעבר ברנינה – הפסגה הגבוהה ביותר במסילה

מעבר ברנינה – הפסגה הגבוהה ביותר במסילה

מעבר ברנינה – הפסגה הגבוהה ביותר במסילה

עזרה עם תכנון המסלול בברנינה אקספרס?

מעבר ברנינה – הפסגה הגבוהה ביותר במסילה

מעבר ברנינה – הפסגה הגבוהה ביותר במסילה

מעבר ברנינה (Bernina Pass) הוא אחת הנקודות האיקוניות ביותר במסלול ההררי של רכבת ברנינה אקספרס (Bernina Express), והוא מתפקד גם כפסגה הגבוהה ביותר לאורך המסילה כולה. הגובה המרשים, 2,253 מטר מעל פני הים, הופך אותו לאתר בעל משמעות הנדסית, גיאוגרפית ואקלימית. כל רכבת העולה מעלה אל מעבר ברנינה חוצה אזור שבו משתנים לא רק הנופים אלא גם תנאי הקרקע, השיפועים והאתגרים שמסילת הברזל נדרשה להתגבר עליהם בעת בנייתה. זהו אחד המקומות המגדירים את חוויית המסע, אך מעבר לכך – הוא נקודת מפתח בהבנת תוואי המסילה ההיסטורית שנחשבת לאחד ההישגים הגדולים של עולם הרכבות.

Powered by GetYourGuide

המבנה הגאוגרפי של מעבר ברנינה

מעבר ברנינה שוכן בלב רכס האלפים, באזור המתאפיין בנוף קרחוני עתיק שהותיר אחריו משטחים סלעיים, מורנות, אגמי קרחונים ורוחות חזקות העוברות דרך האוכף הטבעי. הגובה שבו ממוקם המעבר אינו מקרי – זהו המקום שבו נוצרה במשך אלפי שנים נקודת חיבור טבעית בין העמק האיטלקי של טיראנו (Tirano) לבין העמק הגבוה של אנגדין (Engadin) בשוויץ. החיבור הזה אפשר מעבר בין תרבויות, מסחר ותנועה עוד הרבה לפני בניית המסילה.

אי היציבות של קרקע הרום הגבוה מחייבת תחזוקה מתמדת של המסילה. הקפאת הקרקע בחורף והפשרתה בקיץ גורמות לשינויים בתשתית, ולכן מהנדסי הרכבת משמשים בטכניקות חיזוק מתקדמות כדי לשמר את יציבותה. למשל, מילוי חצץ מותאם גרנולציה, שימוש בקירות תמך מסותתים, תעלות ניקוז המונעות הצטברות מי הפשרה ותחזוקת עוגני פלדה המחוברים לסלע הטבעי.

האתגר ההנדסי – איך מסילה מגיעה לגובה 2,253 מטר

בניית מסילת ברנינה בראשית המאה ה־20 יצרה אתגר מכריע: איך מרימים רכבת לגובה רב על גבי מסלול שאינו עולה על שיפוע של 7%? ההחלטה הייתה להשתמש בסדרה של שיטות הנדסיות הכוללות פיתולים רחבים, קטעי מסלול ההולכים במקביל לקווי גובה, וגשרים המאפשרים טיפוס הדרגתי הנשמר לאורך כל הדרך.

באזור המעבר נבנו קירות תמך מאבן חצובה ביד, משום שבאותה תקופה לא הייתה אפשרות להעמיד מנופים או בטון יצוק בגובה כזה. התוצאה היא מערכת קירות הנראים כמעט טבעיים, משולבים בסלעי המקום, אך למעשה מחזיקים את המסילה כנגד תנאי מזג אוויר קיצוניים.

המסילה באזור מעבר ברנינה חייבת להיות מדויקת ברמת מילימטרים. כל סטייה קלה עלולה לגרום לפגיעה ביציבות הרכבת בשל הרוחות החזקות הנושבות מעל הרכס. לכן תחזוקת הרצועה העליונה של המסילה מתבצעת בתכיפות רבה יותר מאשר בעמקים.

השפעת הגובה על תנאי הדרך

מעבר ממרחב של 400 מטר מעל פני הים בטיראנו אל מעבר ברנינה בגובה 2,253 מטר בתוך כ־2 שעות יוצר מגוון עצום של תנאי דרך. כבר בגובה 1,500 מטר מתחילים להופיע סימנים של אקלים אלפיני: קרקע דלה, טמפרטורות נמוכות באופן יחסי ואוויר יבש. באזור המעבר הקרקע לרוב מכוסה שלג 7-9 חודשים בשנה, ובקיץ קיימת תנודתיות בטמפרטורות בין שעות הבוקר הקרות לבין שעות הצהריים החמימות.

במהלך החורף, תופעת שלג צדדי – Snowdrift – נפוצה מאוד. רוח חזקה הנושבת לכיוון המסילה מעבירה שלגים מצד אחד לשני, מה שמייצר עומסים לא צפויים על המסילה. כדי להתגבר על כך מפעילה חברת הרכבת רכבי פינוי שלג ייעודיים בעלי להב קדמי ומתזי קיטור.

בקיץ, תופעת הפשרת הקרחונים משפיעה על זרימת המים באזור. כמות המים באגמים הגדולים יחסית ליד קו הרכס משתנה מדי יום, ועל אף שמערכת הניקוז מתוחזקת היטב, יש צורך בבדיקות תדירות כדי לראות שהקרקע אינה מצטברת בלחות שמסכנת את יציבות המסילה.

אגמי הפסגה – לייבה העליון והתחתון

בקרבת מעבר ברנינה נמצאים האגמים לייבה העליון (Lago Bianco) ולייבה התחתון (Lej Nair). אלו אינם רק מוקדי נוף אלא מרכיב הנדסי המשפיע על תנאי הדרך.

לייבה העליון הוא אגם בעל צבע לבן-טורקיז הנובע מריכוז גבוה של מים קרחוניים. ממדיו הגדולים והעובדה שהוא נמצא בגובה כה רב גורמים לו לשמש כמאגר מייצב לטמפרטורה המקומית. היעדר עצים בסביבה והרוחות הפתוחות גורמים למים ליצור מיקרו-אקלים המשפיע על היווצרות כפור וערפל סביב המסילה.

לייבה התחתון ממוקם כמה מאות מטרים דרומה ממנו. צבעו כהה יותר, שכן הוא מוזן ממי מעיינות שאינם קרחוניים. השוני בכימיה של המים בין האגמים יוצר תנאי קרקע שונים סביבם, מה שמשפיע על סוגי התשתיות הנדרשות באזור.

תנועת הרכבת בפסגת מעבר ברנינה

הנסיעה בגובה 2,253 מטר מצריכה התאמות מיוחדות להתמודדות עם הקור הדק והאוויר הדליל. מנועי הרכבת מכוונים לפעול באופן יעיל גם באזורים שבהם לחץ האוויר נמוך יותר. מערכות החימום ברכבת אינן פועלות רק עבור הנוסעים אלא גם על חלקים מסוימים בתשתית המכאנית, כדי למנוע קפיאה של רכיבים רגישים.

בחורף, קטע המסילה סביב הפסגה עשוי להיות מכוסה שכבת שלג דקה גם לאחר פינוי. רכבת ברנינה אקספרס מתמודדת עם זאת באמצעות מערכות חיכוך ייחודיות בגלגלים, כולל התאמת מהירות המאפשרת מעבר בטוח גם בתנאי קרקע קשים.

הסיבות לכך שמעבר ברנינה נמצא בשיא המסילה

מסילת הרכבת המקורית תוכננה כך שתתבסס על תוואי טבעי ולא תכריח חציבה של מנהרות ארוכות. במקום לחפור במעמקי הרכס, המהנדסים החליטו לנצל את האוכף הקיים בין שתי פסגות, שגם אם הוא גבוה מאוד, הוא עדיין נקודה טבעית ונגישה יותר מאשר חציבה מתחתיו.

מעבר ברנינה הוא הנקודה היחידה שבה המסילה חוצה קו פרשת מים אלפיני. כל המים מדרום זורמים בסופו של דבר לים האדריאטי, בעוד שמצפון הם מתנקזים לעמק אנגדין ומשם לנהר אינן (Inn) ולדנובה. נקודת השינוי ההידרולוגית הזו השפיעה רבות על מיקום הפסגה.

התצפיות האיקוניות סביב הפסגה

למרות שהתוכן כאן טכני, חשוב לציין כי איסוף מידע טופוגרפי מתבסס בין היתר על נקודות תצפית המאפשרות להבין את מבנה הקרקע. סביב מעבר ברנינה קיימים קווי ראייה פתוחים אל עמק פוסקיאבו (Val Poschiavo), אל רכס ברנינה עצמו ואל אזור הקרחון מורטרטש (Morteratsch Glacier). הנגישות של רכבת ברנינה לתצפיות הללו היא חלק מהסיבה שהאזור מוכר כאתר מורשת עולמית.

מבחינה הנדסית, העובדה שהנוף פתוח כל כך מחייבת התאמה של המסילה לרוחות צד חזקות. רוחות אלה יכולות להגיע ל־90 קמ"ש בסופות חורף, מה שמצריך מדידות שוטפות ותחזוקת עוגנים מיוחדת על גבי קירות תמך.

הקרבה לקרחון דיאבולצה

במרחק קצר יחסית מהמסילה נמצא אזור דיאבולצה (Diavolezza) והקרחון הגדול שבתחתיתו. הקרבה הזאת מספקת מידע קריטי למהנדסי המסילה בכל הנוגע לטמפרטורות, משטר רוחות וכיוון זרימת המים. הקרחון, הנחשב ליציב אך משתנה, משפיע על תופעת רוח קרה היורדת אל קו המסילה בשעות הערב ויוצרת הבדלי טמפרטורה שחייבים להתחשב בהם בעת תכנון פינוי שלגים.

מעבר ברנינה כנקודת התייצבות במסע

הפסגה משמשת גם כנקודה שבה הרכבת מבצעת העברה אנרגטית בין עליה מתמדת מכיוון טיראנו לירידה ארוכה אל עמק אנגדין. זוהי נקודת איזון – הרכבת מגיעה אליה במהירות מבוקרת ותלויה במערכת בלמים שאינה רק בטיחותית אלא גם מבוססת על בלימת מנוע פנימית לצמצום עומס על הבלמים המכאניים.

התנהגות הקרקע בגובה רב סביב מעבר ברנינה

הקרקע באזור מעבר ברנינה מושפעת משמעותית מתהליכי קרקע פריגלציאליים – תהליכי הקפאה והפשרה עונתיים היוצרים תנועות איטיות של שכבות האדמה. תנועות אלה גורמות לשינויים מינוריים במפלסי הקרקע, ולכן נדרש ניטור קבוע באמצעות חיישנים קבורים לאורך המסילה. מערכת זו שולחת נתונים בזמן אמת למרכז הבקרה ברטיש־רייל (RhB), ומאפשרת תגובה מהירה כאשר מזוהה תזוזה לא רצויה.

באזורים מסוימים סביב המעבר מופיעה תופעת קרקע הנקראת Patterned Ground – דפוסי קרקע מעגלית או פוליגונלית הנוצרים בשל מחזורי הקפאה חוזרים. תופעה זו אינה יציבה לצורכי הנחת מסילה, ולכן ימינה ושמאלה מהתוואי הוסרו שכבות של אדמה קפואה והוחלפו במצע גרניט כתוש שאינו מושפע משינויי נפח.

בנוסף, סמיכות המסילה לשכבות סלע עתיקות מסוג גרניט וגנייס הכתיבה את הצורך בעיגון מסילות בעומק רב יותר מהמקובל במסילות בעמקים. עומק העיגון מקטין את הסיכון לשקיעת צד וצמצום השפעת הרוחות על יציבות הקרקע.

השפעת רוחות גובה על יציבות המסילה

הרוחות סביב מעבר ברנינה נחשבות חזקות במיוחד בשל השילוב בין אוכף פתוח ובין הפרשי טמפרטורות בין העמק הדרומי לעמק הצפוני. בשעות מסוימות הרוחות משנות כיוון מספר פעמים, תופעה הנקראת Cross-Channel Winds. מהנדסי המסילה נדרשו להתאים את מבנה המסילה כדי להתמודד עם שינויי הלחצים על הקרונות.

לצד זאת, קטעי מסילה מסוימים כוללים פיזור שונה של סלעי חצץ בין אדני המסילה. הפיזור אינו אחיד בכוונה – הוא נועד לשבור מערבולות אוויר קטנות שיכולות להיבנות מתחת לקרון ולגרום לרעידות צד. פתרון זה מבוסס על מחקר משנות ה־70 באזורי מסילות ברום גבוה באלפים.

נוסף לכך, בחורף מותקנות לאורך המסילה מחיצות שלג זמניות הנבנות מעץ מחוזק. המחיצות מונעות מהרוח לצבור שלג על המסילה עצמה. המחיצות מפוזרות במקומות שהוגדרו כנקודות "מלכודת שלג", בהתאם למפות רוח שנאספו לאורך עשרות שנים.

הבקרה הטכנולוגית על המסילה באזור מעבר ברנינה

קטע המסילה של מעבר ברנינה מצויד באחת ממערכות הבקרה המתקדמות ביותר ברכבות הרום הגבוה. המערכת כוללת גלאי טמפרטורה המוצבים כל 50 מטר, גלאי לחות תת-קרקעיים וסנסורים המזהים תחילת הצטברות קרח מיקרוסקופי. כאשר המערכת מזהה תנאים שעלולים לגרום לקפיאה מהירה – היא שולחת פקודה למערכת המסילה לחמם את הברגים באזור הבעייתי.

יתר על כן, מערכת הניטור של RhB משתמשת במצלמות תרמיות המזהות נקודות חמות וקרות לאורך התוואי. כך ניתן לזהות פערים תרמיים חריגים בין חלקי מסילה – מצב המעיד על שחיקה, חיכוך יתר או עומס לא תקין.

לצד כל אלה, ישנו מרכז שליטה ייעודי באזור פונטרסינה (Pontresina) שמפקח על כל תנועת הרכבות בחלק הגבוה. המרכז מפעיל מודל חיזוי מזג אוויר ייחודי המבוסס על מיקרו-אקלים של הקרחון דיאבולצה (Diavolezza), ומאפשר לדעת מראש על משבי רוח חזקים או על התקרבות שלגים צפופים.

ההיבט ההידרולוגי – מערכת המים סביב מעבר ברנינה

הימצאות האגמים לייבה העליון (Lago Bianco) ולייבה התחתון (Lej Nair) אינה רק אלמנט נופי – היא משפיעה על יציבות המסילה. האגמים מתפקדים כמאגרי מים קרחוניים שמספקים אינדיקציה טובה מאוד לטמפרטורות האוויר בתקופה שלפני הנסיעה. הקפאת חלקי האגם בחורף מגדילה את רגישות הקרקע ומתוך כך משפיעה על רמת השחיקה של תשתיות המסילה.

בחודשי הקיץ, המסת השלגים ממדרונות רכס ברנינה מזינה נחלים קטנים הזורמים בסמוך לתוואי המסילה. זרימה מוגברת יכולה להוביל לסחף של חצץ או יצירת לחות מוגברת מתחת למסילה. במקומות שבהם זוהתה סכנה כזו הותקנו תעלות ניקוז דו-שכבתיות המורכבות משכבת סלעים המשמשת כמסנן טבעי מתחת לשכבת בטון מחוררת.

בנוסף, מכיוון שמעבר ברנינה נמצא בקו פרשת מים אלפיני, מהנדסי המסילה נדרשו לתכנן מערכת ניקוז המתמודדת עם שני כיווני זרימה שונים – דרומה לעבר עמק פוסקיאבו (Val Poschiavo), וצפונה לעבר עמק אנגדין (Engadin). כל מסלול ניקוז קיבל פתרונות הנדסיים ייחודיים המתאימים לטופוגרפיה ומניעת הצטברות בוץ ושלג.

השפעת שינויי האקלים על מעבר ברנינה

הנתונים של שני העשורים האחרונים מצביעים על עלייה מובהקת בטמפרטורות הממוצעות באזור מעבר ברנינה. ההתחממות גורמת להפשרה מהירה יותר של שלגי האביב, ולתקופות קצרות יותר שבהן המסילה מכוסה שלג כבד. מצד אחד, הדבר מפחית עומסים בעונת המעבר, אך מצד שני מגביר את הסיכון לזרימות מים חזקות בתחילת הקיץ.

מאפיין נוסף של שינויי האקלים הוא תופעת Wind Shear – שינויים פתאומיים במהירות וכיוון הרוח. תופעה זו מסוכנת במיוחד למסילה בגובה רב, משום שהיא מגבירה את עומסי הלחץ על קרונות הנוסעים. כדי להתמודד עם כך, RhB התקינה מערכת מדידת רוח המורכבת מ־12 תחנות ניטור לאורך קטע של 4 קילומטרים סביב פסגת המעבר.

גם הקרחון דיאבולצה חווה נסיגה משמעותית. הנסיגה משנה את הרכב האוויר הקר היורד לעבר מעבר ברנינה, וגורמת לתנודות חדות יותר בטמפרטורות. הדבר דורש עדכון שוטף של חישובי עומס המקטעים הגבוהים של המסילה.

ההיבט החשמלי – השפעת הגובה על תפעול הציוד

בגובה 2,253 מטר לחץ האוויר נמוך בכ־25% מאשר בגובה פני הים. לשינוי זה השפעה ישירה על התנהגות מערכות החשמל של הרכבת. צנרת המוליכים ברכבת חייבת להיות מבודדת ביותר כדי למנוע פריצה חשמלית שעלולה להתרחש כשאוויר יבש במיוחד.

מערכות החימום של המסילה עצמה מופעלות באמצעות כבלי הספק עם טמפרטורה מבוקרת. הכבלים בנויים בשיטת התנגדות חשמלית נמוכה, כדי שלא להתחמם יתר על המידה בסביבה שבה שינויי טמפרטורה חדים עלולים לגרום להתפשטות לא רצויה של מתכות.

בנוסף, הקרבה לענני גובה נמוכים מעלה את הסיכון לפריקת חשמל אטמוספירית. לכן הותקנו מוליכי הארקה מסיביים בצידי המסילה, המיועדים לשמש נתיב פריקה בטוח במקרה של מכת ברק.

סיכום טכני של מאפייני הפסגה

גובה: 2,253 מטר
רוחב מסילה: 1,000 מ"מ
שיפוע מקסימלי באזור: 7%
סוג קרקע: קרקע גלציאלית מעורבת בסלע גרניט
טמפרטורה ממוצעת בחורף: מינוס 10 עד מינוס 15 מעלות
רוחות: 40-90 קמ"ש בסופות חורף
שלג: עד 5 מטר בשיא העונה

הנתונים הללו מבהירים מדוע מעבר ברנינה הוא נקודת המפתח במסילת הרכבת – אתגר הנדסי, אקלימי וגיאוגרפי כאחד.

לחזור למשהו ספציפי?
 
Powered by GetYourGuide
error: Content is protected !!