מה רואים בדרך – נקודות התצפית המרשימות ביותר במסלול ברנינה

מה רואים בדרך – נקודות התצפית המרשימות ביותר במסלול ברנינה

מה רואים בדרך - נקודות התצפית המרשימות ביותר במסלול ברנינה

עזרה עם תכנון המסלול בברנינה אקספרס?

מה רואים בדרך – נקודות התצפית המרשימות ביותר במסלול ברנינה

מה רואים בדרך – נקודות התצפית המרשימות ביותר במסלול ברנינה

הנסיעה ברכבת ברנינה אקספרס (Bernina Express) היא אחת החוויות החושיות והעוצמתיות ביותר שאפשר לחוות באירופה. כבר מהרגע שבו הקרונות האדומים גולשים אל מחוץ לתחנה, מתחילה תחושה של כניסה אל מסע קולנועי שבו כל פריים מחליף את הקודם בנוף מפואר יותר. זוהי נסיעה שלא רק מחברת בין עיירות, פסגות ועמקים – היא מחברת בין ריגושים. כל קטע מסילה מגלה סיפור, כל עיקול מציג זווית חדשה, וכל תצפית גורמת ללב להתרחב מחדש.

הייחוד של המסלול אינו רק בגובה או במבנה ההנדסי המרשים שלו, אלא בעיקר בתמהיל הנופים המתחלפים בקצב בלתי נתפס: מהטופוגרפיה האלפינית החדה של אזור אנגאדין (Engadin), דרך הקרחונים העתיקים של פסגת ברנינה (Piz Bernina), ועד לאגמים הטורקיזיים ועמקי היערות של עמק פוסקיאבו (Val Poschiavo). מדובר במסע ויזואלי שמרגיש לעיתים כמו חלום – ובכל פעם שחושבים שהגענו לשיא, מופיע חלון חדש שמקפיץ את הרגע לרמה גבוהה עוד יותר.

הדבר החשוב ביותר להבין הוא זה: בברנינה אקספרס אין "נוף אחד". יש רצף של נקודות שעוצרת נשימה, וכל אחת מהן מוסיפה שכבה אחרת לחוויה. לכן, מי שרוצה למצות את המסע צריך להכיר את נקודות השיא. זוהי רשימה של המקומות שבהם כדאי לפתוח חלון, להרים מצלמה – ובעיקר לתת לעיניים לספוג את הקסם.

Powered by GetYourGuide

אגם סנט מוריץ (St. Moritz Lake)

המסע מתחיל בחלקו הצפוני של הקו, והדקות הראשונות כבר מגלות את אחד הסמלים של האזור – אגם סנט מוריץ (St. Moritz Lake). זהו אחד המקומות שבהם השקט מתערבב עם אצילות. האגם נפרש כמרבד מים עצום, וברקע מתנשאות פסגות בהירות שמקבלות את פני הנוסעים. בזמנים מסוימים בשנה המים קפואים ומשמשים כבמה לאירועי חורף; בקיץ, לעומת זאת, הם צלולים ומבריקים כמו זכוכית.

ככל שהרכבת מתקדמת לאורך אגמי אנגאדין, המראה משתנה בצורה עדינה אך מתמשכת. צבע המים מתעמק, היערות מתעבים, והתחושה היא של מסע שמתחיל ברכות לפני השיא האמיתי. זהו הרגע הראשון להבין: בברנינה אקספרס הרקע הוא לעולם לא רק רקע – הוא חלק מהחוויה.

אגם לייטש (Lej da Staz) ויערות אנגאדין (Engadin)

מיד לאחר יציאה מסנט מוריץ (St. Moritz), מתחילה הרכבת לטפס ומתקרבת אל אזורי היער הגבוהים. אגם לייטש (Lej da Staz) הוא נקודה שקטה ופסטורלית, כזו שנחשפת בין העצים. הוא נראה כמו אגם אלפיני קלאסי: מים כהים, משובצים בהרים ירוקים בקיץ ולבנים בחורף.

האזור כולו משמש כפתיחה טבעית למסע, אך בו בזמן הוא מרגיש כמו פינה סודית שהרכבת חולפת בה במהירות מדודה, כאילו כדי לשמור על קסמה. מבחינת צילום, זהו אחד המקומות היפים לתפוס השתקפויות מושלמות – במיוחד בשעות הבוקר המוקדמות.

אגם לברצ’ (Lej Alv) ומעבר ברנינה (Bernina Pass)

ככל שהרכבת מטפסת לגבהים, הנוף הופך דרמטי. מעבר ברנינה (Bernina Pass) הוא אחד הקטעים הידועים ביותר לאורך המסלול, והסיבה ברורה: זהו מקום שבו מרגישים שהעולם משנה צורתו. הקרקע הופכת בהירה, הצמחייה דלילה, והאוויר חד וקריר גם בקיץ.

אגם לברצ’ (Lej Alv) הוא חלק בלתי נפרד מהמראה הזה – שכבת מים טורקיזית החבויה בין משטחים סלעיים בהירים. כאשר השמש נוגעת במים, מתקבל אפקט של צבע כמעט לא טבעי.

המעבר עצמו, שנמצא בגובה של כ-2,253 מטר, מציג תחושת “גג העולם”. כאן אפשר לראות את האופק מתיישר, את הקווים החדים של הפסגות, ואת ההתמודדות ההנדסית המרשימה של המסילה המחברת בין הצדדים.

פיור אבולב (Piz Albris) וקרחון מורטרטש (Morteratsch Glacier)

רגע אחרי המעבר מתגלה אחד הנופים האלפיניים המרשימים בעולם – קרחון מורטרטש (Morteratsch Glacier). זהו אחד הקרחונים הגדולים והמרהיבים ביותר בשוויץ, והנסיעה ברכבת חושפת אותו בהדרגה: בקצה הרחוק, בין קווי השלג הבוהקים, מתחילים לראות את לשון הקרח הארוכה, המתפתלת בין ההרים.

הקרחון הוא נקודת תצפית נדירה בכך שהוא מציג את כוחו של הטבע לצד שקט שאין שני לו. במהלך החורף מתקבל מראה כמעט לבן לחלוטין, ובקיץ מופיעות שכבות כחולות עמוקות שחודרות לתוך הקרח.

מול הקרחון מתנשא ההר פיור אבולב (Piz Albris), שמוסיף עומק למראה. זהו אחד הקטעים שבהם כמעט כל הנוסעים מתקרבים לחלונות.

מה רואים בדרך - נקודות התצפית המרשימות ביותר במסלול ברנינה
מה רואים בדרך - נקודות התצפית המרשימות ביותר במסלול ברנינה

אגם ביאנקו (Lago Bianco)

האגם המתעתע הזה הוא אחת מנקודות השיא של המסלול. שמו – “האגם הלבן” – אינו מקרי: בחלק ניכר מהשנה צבעם של המים בהיר להפליא, כמעט חלבי, בזכות המינרלים שמגיעים מהקרחון.

האגם נמצא בגובה רב, והתחושה היא של מקום תלוש מהעולם. מי שנוסע בקיץ יראה כאן מים בצבע טורקיז בהיר, ובחורף הקרח מכסה אותו בשכבה אחידה שמזכירה שיש.

הנוף באזור אגם ביאנקו (Lago Bianco) נראה כמו ציור מינימליסטי: שמיים בהירים, הרים בהירים, ואגם בצבע שכמעט זוהר מעצמו. זהו אחד המקומות החזקים ביותר לצילום – במיוחד כאשר הרכבת מתקרבת אל קצה הסכר.

אגם פוסקיאבו (Lago di Poschiavo)

לאחר הירידה החדה ממרומי ברנינה, הרכבת נכנסת לאחד האזורים הדרמטיים והיפים במסלול – עמק פוסקיאבו (Val Poschiavo). האגם המרכזי שלו, אגם פוסקיאבו (Lago di Poschiavo), מגיח אל מול הנוסעים בצורה כמעט מפתיעה. שוב צבעי טורקיז, שוב הרים ירוקים, אבל כאן הכול מרגיש קרוב יותר, אנושי יותר.

האגם מוקף ביערות עבותים, ובימים שמשיים ההשתקפות בו מושלמת. זהו מקום שמזכיר יותר את האגמים האיטלקיים – ולא במקרה, שכן הוא נמצא כבר באזור דובר איטלקית.

הנקודה הזו מסמלת את המעבר מהאזור האלפיני הגבוה לקו אקלימי אחר לגמרי. סגנון הבנייה משתנה, הצבעים מתרככים, והמסע מקבל ניחוח ים־תיכוני.

העיקולים המפורסמים של ברוסיו (Brusio Circular Viaduct)

הגשר העגול של ברוסיו (Brusio Circular Viaduct) הוא ללא ספק אחד הסמלים האיקוניים ביותר של רכבת ברנינה אקספרס. זהו מבנה הנדסי מרשים שנועד לאפשר לרכבת לרדת גובה בצורה חלקה – אבל בפועל זה נראה כמו צעצוע מדויק שנבנה במיוחד עבור צלמים.

הרגע שבו הרכבת נכנסת לסיבוב, וכל הקרונות מסתדרים בצורה מושלמת על העיגול, הוא רגע שכל אחד חייב לחוות לפחות פעם אחת. זהו מקום שהפך לסמל של המסלול, ולא במקרה. גם אם כבר ראיתם תמונות – לראות את זה בחיים האמיתיים זה עולם אחר.

המבנה עצמו בנוי מאבני גרניט, וכל קשת בולטת בצורה חדה לעבר הנוף. כאשר השמש יושבת בזווית הנכונה, נוצר משחק של אור וצל שמדגיש את יופיו של הוויאדוקט.

עמק פוסקיאבו (Val Poschiavo) – מהעמק ועד טיראנו (Tirano)

לאורך כל הדרך מטה, בין ברוסיו (Brusio) לטיראנו (Tirano), הרכבת חוצה כפרים איטלקיים טיפוסיים. הגגות האדומים, הכנסיות הקטנות ושטחי החקלאות מטפטפים תחושה של שלווה כפרית. אבל בין כל אלה ממשיכים להופיע מראות נדירים: מפלי הרים קטנים, טרסות חקלאיות עתיקות והרים שצונחים אל העמק בצורה מרשימה.

הנוף כאן מתעדן, אבל אינו מפסיק להפתיע. זהו סוף המסלול, אבל מבחינת תחושת הצפייה – זה רגע שמסכם הכול: מסע שעבר דרך קרחונים, אגמים, הרים, גשרים והיסטוריה.

איך להפיק את המיטב מכל תצפית

כדי לראות את כל נקודות התצפית במלואן, כדאי לשבת בצד שמאל בכיוון הנסיעה מסנט מוריץ (St. Moritz) לטיראנו (Tirano). בכיוון ההפוך – בצד ימין. חשוב לזכור שהמסלול משתנה לאורך עונות השנה, ולכן כל נסיעה יכולה להיראות אחרת לחלוטין: בחורף הכול לבן, בקיץ הכול ירוק, ובסתיו העצים צובעים את העמק בצהובים ואדומים.

מי שמצלם דרך החלון צריך להקפיד על זווית נקייה מהשתקפויות. מי שאוהב להרגיש את האוויר – מומלץ לפתוח חלון בתחנות שבהן מותר לרדת, במיוחד ליד אגם ביאנקו (Lago Bianco).

השפעת שינויי הגובה על הנוף לאורך מסלול ברנינה

המסלול של ברנינה אקספרס (Bernina Express) הוא לא רק חוויה נופית – הוא גם מסע גובה. מהרגע שהרכבת יוצאת מאזור סנט מוריץ (St. Moritz) ועד שהיא מגיעה לטיראנו (Tirano), הנוסעים עוברים טווח גבהים יוצא דופן של כמעט 2,000 מטר. שינויי הגובה האלה משפיעים ישירות על הנוף: מהרים חשופים וקרים במעבר ברנינה (Bernina Pass) ועד לעמקים חמים בעלי מאפיינים ים־תיכוניים.

אחד הדברים המרתקים הוא לראות כיצד הטבע מגיב לגובה. הצמחייה נעשית דלילה ככל שהרכבת מטפסת, עד שמגיעים לאזורים שבהם רק טחבים ושיחים מסוגלים לשרוד. מנגד, כשהרכבת מתחילה לרדת לכיוון עמק פוסקיאבו (Val Poschiavo), מופיעים פתאום עצי ערמון, גפנים ואפילו עצי זית – שינוי חד שמציג את המעבר בין אזורים אקלימיים שונים בתוך פרק זמן קצר.

שינויי הגובה יוצרים גם מצבים ייחודיים לאור. בשעות הבוקר הגבוהים מוצפים שמש חזקה ושמים כחולים, בעוד שהעמקים עשויים עדיין להיות עטופים בארפדים של ערפל. זו אחת מהסיבות שהמסלול נחשב “חי” – הוא משתנה מול עיני הנוסעים בכל דקה ודקה.

משחקי אור וצל – האפקטים שמעצימים את הנוף

מעבר ליופיו העצום של הנוף עצמו, מסלול ברנינה ידוע גם במשחקי אור נדירים שמתפתחים לאורך הדרך. זה בעיקר נכון באזורי השלג והקרח, שבהם השמש יוצרת השתקפויות כמעט מסנוורות על פני הקרחונים ופסגות ההרים. בחורף, כאשר הקרקע מכוסה שלג, האור מתפזר בצורה רכה ומעניק לתמונה גוון חלומי שגורם לכל צילום להיראות כמו גלויה.

בקיץ, לעומת זאת, השמש עומדת גבוה יותר והשפעתה על צבעי המים דרמטית. אגמים כמו אגם ביאנקו (Lago Bianco) ואגם פוסקיאבו (Lago di Poschiavo) משנים את טון הצבע שלהם במהלך היום. בבוקר הם עדינים; בצהריים הם כמעט זוהרים. הנוסעים חשים את השינוי הזה באופן מידי – כל כמה קילומטרים הנוף נראה כמו יצירה חדשה.

באזורים שבהם הרכבת עוברת מתחת למצוקים או לצד קירות סלע גבוהים, מופיעים צללים עמוקים שחותכים את הפריים. זהו ניגוד מרתק בין אור חזק לצל קיצוני, שיוצר דרמטיות יוצאת דופן. הצלם החובב והצלם המקצועי כאחד יכולים למצוא כאן רגעים שאין דומים להם בשום מסלול רכבת אחר.

החוויה הפנימית בקרונות – חלונות פנורמיים וזוויות צפייה

אחד הדברים שפחות מדברים עליהם אך משפיעים רבות על חוויית הנסיעה הוא העיצוב הפנימי של הקרונות. הקרונות הפנורמיים של ברנינה אקספרס (Bernina Express) תוכננו כך שכל נוסע יוכל לראות את מלוא הנוף – ללא הפרעות. החלונות עצומים כמעט עד התקרה, והם בנויים מזכוכית מיוחדת שמפחיתה השתקפויות ומחדדת צבעים.

העובדה שהמסלול פונה ומתעקל ללא הפסקה מאפשרת לראות את הרכבת עצמה נכנסת לעיקולים – במיוחד בקטעים כמו גשר ברוסיו (Brusio Circular Viaduct). המיצוב של המושבים מבטיח שגם אלו שיושבים במרכז הקרון יקבלו זוויות צפייה איכותיות, משום שהחלונות נפתחים בזווית רחבה יותר מהמקובל ברכבות אחרות בשוויץ.

בחלקים מסוימים של המסלול הקרונות נחשפים לשינויי תאורה קיצוניים – מנהרות קצרות, פתיחות פתאומיות לאור חזק ומעברים בין אזורי צל לאזורים מוארים. הדבר יוצר תחושת תנועה לא רק מבחינה פיזית, אלא גם מבחינה ויזואלית. כל כמה דקות הרכבת “מחליפה סצנה” כאילו מדובר בהפקת קולנוע.

מסילות מיוחדות והנדסה יוצאת דופן – איך המסלול נבנה בתוך ההרים

קשה להבין את עוצמתו של המסלול מבלי להכיר את ההנדסה שמאחוריו. מסילת ברנינה (Bernina Line) הוקמה בראשית המאה ה־20, בתקופה שבה בניית מסילות בגבהים כאלה נחשבה לדבר כמעט בלתי אפשרי. העובדה שהרכבת מצליחה לשמור על שיפוע מתון – למרות הפרשי הגובה העצומים – נובעת ממערך של גשרים, לולאות, עיקולים ומעברי הרים מתוכננים בקפידה.

אחד החידושים הבולטים ביותר הוא היכולת של המסילה “לטפס” או “לרדת” מבלי להשתמש במנהרות ארוכות. זהו מאפיין שניתן לראות היטב בקטעים כמו לולאת ברוסיו (Brusio Circular Viaduct) ובמדרונות החדים היורדים לעבר עמק פוסקיאבו (Val Poschiavo). התכנון האדריכלי כולו נועד לאפשר לרכבת לשמור על מהירות יציבה ולשמור על בטיחות הנוסעים – מבלי לפגוע בנוף הטבעי.

בנוסף, הבנייה נעשתה תוך שיקולים סביבתיים נדירים לתקופתם: שימוש באבן מקומית, שמירה על זרימת מים טבעית באגמים וסכרים, ושימור של אזורי טבע רגישים. הנוסעים נהנים היום ממסלול שמצליח לשלב בין טכנולוגיה לבין טבע בצורה כמעט מושלמת.

אופי הנופים המתחלפים – מאזור אלפיני קפוא לעמק ים־תיכוני חמים

אחד המאפיינים המרשימים ביותר של המסלול הוא המעבר החד בין נופים אלפיניים לכמעט ים־תיכוניים. בתחילת המסע, באזורי סנט מוריץ (St. Moritz), הכול נראה כמו ספר שוויצרי קלאסי: פסגות מושלגות, אגם כחול, יערות מחטניים דחוסים. ככל שהרכבת מתקרבת למעבר ברנינה (Bernina Pass), הצמחייה נעלמת כמעט לגמרי – מדובר בעולם מינימליסטי, קר, שבו הסלעים והשלג שולטים בנוף.

ואז, תוך דקות ספורות, הכול מתהפך. הירידה לכיוון עמק פוסקיאבו (Val Poschiavo) חושפת צבעי ירוק עז, כרמים מסודרים על טרסות עתיקות, בתים עם רעפים אדומים ואווירה איטלקית קלאסית. גם מזג האוויר משתנה: האוויר נעשה חמים יותר, ריח של אדמה לחה עולה מהעמק, והעצים הרבים יוצרים צל שנעדר לחלוטין בחלקים הגבוהים.

הדבר שהופך את השינוי הזה לכל כך עוצמתי הוא העובדה שהוא קורה בזמן קצר מאוד. נוסעים רבים מספרים שזה מרגיש כמו “שתי נסיעות שונות בתוך רכבת אחת” – חוויה שקשה למצוא במסלולים אחרים בעולם.

קטעי מסילה פחות מוכרים – נקודות סודיות ששווה להכיר

לצד נקודות התצפית הידועות, מסלול ברנינה מלא בפינות מפתיעות שרבים מפספסים. חלק מהן נמצאות באזורים שבהם הרכבת עוברת קרוב במיוחד למפלים קטנים היורדים מההרים. בימים שבהם השלגים נמסים, ניתן לראות עשרות מפלים זעירים שנפתחים לאורך קירות הסלע.

בנוסף, יש קטעים שבהם הרכבת מתקרבת מאוד אל מצוקים גבוהים, מה שמעניק תחושה של ריחוף. אלו הם המקומות שבהם הנוף אינו רחב, אלא דווקא אינטימי: ריח של יער, טחב על גזעי העצים, ושבילים עתיקים שנראים מרחוק כמו קווים עדינים החורצים את ההר.

לבסוף, יש נקודות שבהן הרכבת עוברת ליד כנסיות עתיקות, בנות מאות שנים, שניצבות על צלע ההר. הן קטנות, אך מורגשות, והן מעניקות רמז לתרבות המקומית שהתקיימה כאן הרבה לפני שהרכבת נבנתה.

מה רואים בדרך - נקודות התצפית המרשימות ביותר במסלול ברנינה
מה רואים בדרך - נקודות התצפית המרשימות ביותר במסלול ברנינה

שאלות נפוצות – מה רואים בדרך ברכבת ברנינה אקספרס

בהחלט. בחורף הרכס כולו עטוף בלבן, בעוד שבקיץ מופיעים צבעי טורקיז חזקים באגמים ונוף ירוק עשיר בעמקים. סתיו הוא עונה נדירה שבה גווני שלכת מרהיבים מציפים את המסלול.

כן. מסנט מוריץ (St. Moritz) לכיוון טיראנו (Tirano) הצד המומלץ הוא שמאל. בכיוון ההפוך – הצד הימני יחשוף את מרבית האגמים והקרחונים.

ברוב המסלול בחורף החלונות סגורים, אך בקיץ בחלק מהתחנות ניתן לפתוח חלונות ולהשיג תמונות נקיות מהשתקפות.

דעות שונות – אבל רוב הנוסעים מצביעים על אגם ביאנקו (Lago Bianco), על קרחון מורטרטש (Morteratsch Glacier) ועל גשר ברוסיו (Brusio Circular Viaduct) כנקודות שיא.

לחזור למשהו ספציפי?
 
Powered by GetYourGuide
error: Content is protected !!